Zaandam,
20
april
2017
|
09:30
Europe/Amsterdam

Albert Heijn biedt hulp via Facebook Messenger om meer groente te eten

75% van de Nederlanders eet te weinig groente¹. Toch zouden we volgens het Voedingscentrum 250 gram groente per dag moeten eten. Dat is voor velen een flinke opgave. Sterker nog, slechts een kwart van de Nederlanders krijgt het voor elkaar. We willen wel, maar redden gemiddeld net 127 gram per dag. Dit blijkt uit het onderzoek² ‘Hoe eet Nederland groente?’ dat Albert Heijn vandaag presenteert. Wat blijkt? Groente wordt vooral ’s avonds gegeten. Tijdens het ontbijt of de lunch komt groente veel minder aan bod. Bij ruim driekwart van de Nederlanders staat bij het avondeten groente op het menu. Gedurende de dag eet echter 46% van de Nederlanders nooit groente bij het ontbijt en 36% nooit bij de lunch. Ook eet slechts 8% van de Nederlanders groente als snack. Albert Heijn schiet te hulp met een nieuwe persoonlijke service via Facebook Messenger: de AH Groenteboost.

Groentecoach via Facebook

De uitkomsten van het onderzoek zette Albert Heijn aan tot een nieuw initiatief. Het groenteassortiment van de supermarkt is al enorm divers, maar uit het onderzoek blijkt dat niet iedereen weet wat je allemaal met groente kunt doen. En hoe je het de hele dag door – dus niet alleen bij het avondeten – in je maaltijden verwerkt. Met een persoonlijke digitale service via Facebook Messenger kan je vanaf vandaag direct in contact komen met het versteam van Albert Heijn. Deze online Groentecoaches voorzien je op verzoek van tips, leuke weetjes, inspiratiefilmpjes en natuurlijk recepten boordevol groente. Met als doel om te inspireren om ook gedurende de dag meer groenten te eten.

Drs. Tamara de Weijer, huisarts en ambassadeur van het Nationaal Actieplan Groente & Fruit is enthousiast over het initiatief: “Ik zie dat veel ouders en kinderen wel meer groente willen eten, maar vaak niet weten hoe. Albert Heijn maakt groente eten met deze aanpak nog toegankelijker en laat zien dat het eten van groente makkelijk maar vooral ook lekker is”.

Anders én vaker groente eten

Naast de introductie van de AH Groenteboost, werkt Albert Heijn dagelijks samen met honderden vaste telers en leveranciers aan de beste kwaliteit versproducten en vernieuwing van het groenteassortiment. Zo vind je naast ‘gewone’ groenten steeds meer producten waar groente in is verwerkt. Dé manier om ongemerkt meer groente binnen te krijgen. Denk aan de winnaar van de Jaarprijs Goede Voeding 2017: courgettespaghetti, bloemkool- en broccolirijst maar ook de versspreads, verspakketten, verse soepen, pastasauzen en curries en snoepgroente-emmers. Binnenkort worden daar eenpersoons groentesnackzakjes aan toegevoegd. Ook de nieuwe Allerhande die 24 april a.s. verschijnt, staat volledig in het teken van groente. Als het om groente gaat, heeft iedereen z’n voorkeuren. Maar of je nu jong of oud bent, veel of weinig tijd hebt: Albert Heijn helpt en inspireert je om anders én vaker groente te eten.

¹ Bron: Rabobank Cijfers en Trends, 13 april 2017

² Bron: Onderzoek van Blauw Research onder 1.012 Nederlanders in de periode 28 maart – 3 april 2017