31
maart
2022
|
08:24
Europe/Amsterdam

Consumenten vinden Albert Heijn opnieuw meest duurzame supermarkt

Samenvatting

Albert Heijn is voor het zesde jaar op rij verkozen tot de meest duurzame supermarktketen van Nederland. Dat is de uitkomst van de Sustainable Brand Index™ 2022, het grootste en meest toonaangevende onderzoek in Europa op het gebied van consumentenmerken en duurzaamheid*. Belangrijke drijfveer achter deze waardering is het aanbod van biologische, fairtrade, vegetarische en veganistische producten in het assortiment. 

Marit van Egmond, ceo Albert Heijn: “Deze titel is een belangrijke erkenning van consumenten voor onze inspanningen om beter eten – gezonder en duurzamer - bereikbaar te maken voor iedereen. Duurzaamheid is een reis waarin je de wereld in stappen steeds beter maakt. Alle stappen samen maken een grote sprong. Zo hebben we de afgelopen periode mooie initiatieven gelanceerd om voedselverspilling tegen te gaan en hebben we een deel van onze verpakkingen circulair gemaakt. Wij nemen klanten graag mee in alles wat we doen op dit gebied tijdens het Beter eten Festival dat we eind april organiseren.”

Annemarije Tillema, Country Director Sustainable Brand Index Nederland: “Albert Heijn slaagt er ook dit jaar in meer waardering te krijgen van de Nederlandse consument voor haar duurzaamheidswerk, ten opzichte van voorgaande jaren. Belangrijke drijfveer achter deze waardering is het aanbod van biologische, fairtrade, vegetarische en veganistische producten in het assortiment. De consument ziet ook dat Albert Heijn verantwoordelijkheid neemt op thema's als voedselverspilling en ketentransparantie. Plasticreductie, dierenwelzijn en duurzame verpakkingen zijn voor de steeds bewustere Nederlander onderwerpen waar Albert Heijn nog meer inspanningen en impact kan laten zien. Er wordt continu verbetering verwacht.” 

Beter eten Festival
Om klanten mee te nemen in de missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ organiseert Albert Heijn op vrijdag 29 en zaterdag 30 april 2022 voor de eerste keer het Beter eten Festival. Het festival is voor iedereen die geïnteresseerd is in wat voeding voor jezelf en de omgeving kan betekenen. Bezoekers kunnen er luisteren naar inspirerende sprekers zoals Typhoon, Irene Schouten, Adjiedj Bakas, Chloé Rutzerveld, Elisah Pals en Hannah Verboom. Tijdens het evenement staan drie thema’s centraal: lekker in je vel zitten met een gezonde leefstijl, de sociale verbindingskracht van voedsel en hoe we de aarde beter kunnen achterlaten voor de volgende generatie. 

Boilerplate

Over Sustainable Brand Index

*) De Sustainable Brand Index is het grootste onafhankelijke merkenonderzoek over duurzaamheid in Europa. Het onderzoek wordt sinds 2011 jaarlijks uitgevoerd. De Sustainable Brand Index is een onafhankelijk perceptieonderzoek onder meer dan 7.700 Nederlandse consumenten en wordt gedaan onder 202 merken in 17 sectoren. In de sector supermarkten wordt dit gedaan onder de grootste acht supermarktketens. Activiteiten op duurzaamheid, branding en communicatie worden in kaart gebracht. De belangrijkste domeinen waar Albert Heijn in het onderzoek positief op wordt beoordeeld, zijn: gezonde producten, een breed aanbod van biologische en vegetarische producten, een breed aanbod aan lokale producten en het leveren van een actieve bijdrage aan vermindering van voedselverspilling. In het onderzoek staat de perceptie centraal: wat weten en vinden consumenten van het duurzaamheidswerk van de Nederlandse supermarkten?

 Het complete SBI-rapport 2022  kunt u hier downloaden.