20
november
2023
|
12:42
Europe/Amsterdam

35 jaar boodschappen afrekenen met je pinpas

Albert Heijn had in 1988 de primeur

Samenvatting

Het is deze week 35 jaar geleden dat betalen met de pinpas bij Albert Heijn mogelijk werd gemaakt door ING (voormalig Postbank). Toen een noviteit, nu de normaalste zaak van de wereld. Toenmalig minister van Financiën Onno Ruding voerde de eerste pintransactie uit bij de Albert Heijn-winkel aan het Osdorpplein in Amsterdam. Vandaag blikken op dezelfde locatie Peter Jacobs (CEO ING Nederland) en Marit van Egmond (CEO Albert Heijn) terug op dit historische moment. 

Van contant naar mobiel: betalen heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt de afgelopen jaren. Inmiddels wordt 82% van de transacties bij Albert Heijn gepind. De decembermaand breekt traditioneel alle pinrecords. Vorig jaar werd in die periode meer dan 72 miljoen keer gepind. Volgens de meest recente cijfers van Betaalvereniging Nederland betalen klanten aan de kassa’s in Nederland 80% met een betaalpas. Ruim 90% daarvan betaalt contactloos, waarvan 42% met een smartphone of smartwatch afrekent. Ongeveer 20% van de klanten betaalt contant.   

"Je boodschappen contactloos, mobiel of met een smartwatch betalen is niet meer weg te denken uit ons leven en is helemaal ingeburgerd. We leven in een tijd waarin de technologische ontwikkelingen elkaar razendsnel opvolgen en dat biedt oneindig veel kansen. Veilig, snel en toegankelijk betaalgemak voor onze klanten staat voorop bij alle innovaties die we doen. We willen klanten in staat stellen om zo moeiteloos mogelijk te kunnen betalen, daar blijven we ons best voor doen” zegt Peter Jacobs, CEO ING Nederland.   

Marit van Egmond, CEO Albert Heijn: “Albert Heijn maakt volop gebruik van nieuwe technologieën om boodschappen doen makkelijker te maken voor onze klanten. In onze AH-app komt alles samen wat je daarvoor nodig hebt: de bonuskaart, boodschappenlijstjes, kassabonnen, zegels en al je favoriete recepten. En omdat betalen een belangrijk onderdeel van boodschappen doen is, investeren we in nieuwe betaaloplossingen zoals AH tegoed; hierdoor hebben klanten alles voor betalen op een plek bij elkaar. Waaronder je zegels en airmiles.’  

Innovaties van ING en Albert Heijn 
Albert Heijn en ING werken al jaren samen om snel, veilig en makkelijk betalen mogelijk te maken. De nieuwste innovatie van ING en Albert Heijn is de digitale betaalpas: door het toevoegen van je digitale betaalpas in de app geven klanten toestemming om tot een bepaald bedrag bij een bepaalde webwinkel uit te geven. Klanten bestellen online hun boodschappen en betalen vervolgens eenvoudig met hun digitale betaalpas. Klanten hoeven alleen de boodschappen nog aan te nemen.