Zaandam,
14
januari
2016
|
00:00
Europe/Amsterdam

58% van Nederland denkt gezond eten niet vol te houden

Kleine gezonde aanpassing alledaagse gerechten al effectief

Hoe staat het met de goede voornemens van 2 weken geleden? En houden we dat een beetje vol? Albert Heijn vroeg Nederland hoe makkelijk of moeilijk het is om gezonde eetvoornemens waar te maken. Dat leverde opmerkelijke resultaten op. 7 op de 10 mensen* wil graag een stap zetten om gezonder te leven. In de top 3 staan gezonder eten (35%), het behouden of bereiken van een gezond gewicht (34%) en vaker bewegen/sporten (29%). Een mooi streven, maar lukt het ook?.

58% van Nederland verwacht gezond eten niet vol te houden. Bovendien denkt 24% dat de bereiding van gezonder eten meer tijd kost. Albert Heijn laat zien dat het niet ingewikkeld hoeft te zijn. De supermarktketen zette de meest gegeten gerechten van Nederland op een rijtje. En geeft klanten tips hoe je deze met een paar kleine aanpassingen net iets gezonder kunt maken.

Gaan we het volhouden...?

Gezonder eten staat hoog op de goede voornemens-lijstjes. Mensen willen graag afvallen (51%), gezonder leven (48%), meer energie krijgen (22%) of zich beter in hun vel voelen (22%). Zes op de tien Nederlanders die gezonder willen eten, verwachten dit echter niet een heel jaar vol te houden. In het onderzoek geven mensen aan dat ongezond eten snel en makkelijk is (36%) en dat het bereiden van gezonder eten meer tijd kost (24%). Ook denken 4 op de 10 Nederlanders dat gezonder eten duur is.

Kleine aanpassingen maken verschil

Coosje Dijkstra, onderzoeker voeding en gezondheid van de Vrije Universiteit in Amsterdam, denkt dat supermarkten een hele belangrijke rol kunnen spelen in het stimuleren van een gezonde keuze. 'Met kleine aanpassingen in het dagelijkse eetpatroon kun je al een effect bereiken. Ze zijn makkelijker vol te houden dan drastische wijzigingen. Het is een goede eerste stap in de richting om consumenten te motiveren gezonder te eten.

Albert Heijn speelt hierop in door consumenten te laten zien dat gezonder eten makkelijk en betaalbaar kan zijn. De supermarkt bracht de meest gegeten gerechten in kaart, en keek hoe deze met een paar kleine aanpassingen gezonder gemaakt kunnen worden. Door voor spaghetti bolognese eens volkorenpasta te gebruiken. Of zelf pastasaus te maken van verse tomaten. Of door in de boerenkoolstampot vlees eens te vervangen door feta, rode ui en hazelnoten.

5 miljoen bordjes

Albert Heijn heeft de ambitie om de 5 miljoen bordjes die hij wekelijks vult, een stapje gezonder te maken. Door klanten tips en inspiratie te bieden. Via de AH Community kunnen consumenten deze hele maand hun vraag over gezonde voeding stellen aan gediplomeerde voedingscoaches. Verder zijn er online, op de winkelvloer en in Allerhande recepten te vinden van alledaagse gerechten die door middel van een paar kleine aanpassingen net een stapje gezonder gemaakt kunnen worden. Zie http://www.ah.nl/gezonderetoer voor meer informatie en recepten.

Albert Heijn en Gezondheid

Albert Heijn is volop in beweging op het gebied van gezondheid. Met diverse initiatieven worden klanten geïnspireerd om een gezondere keuze te maken op de winkelvloer. De samenstelling van het assortiment is verbeterd, en er zijn stappen gezet op het reduceren van zout en suiker. In 2015 lanceerde Albert Heijn gezondere kassameubels en werd een Raad van Kinderen geïnstalleerd. De kinderen gaan meedenken over het gezondheidsbeleid van Albert Heijn. Via de Albert Heijn Community kunnen klanten de eerste weken van het jaar vragen stellen aan gediplomeerde voedingscoaches.

* Het 'Gezonde eetvoornemens-onderzoek' van Albert Heijn is uitgevoerd door PanelWizard onder 1.066 Nederlanders van 18 jaar en ouder en gezinnen.

Persfoto