Zaandam,
07
maart
2016
|
00:00
Europe/Amsterdam

AH Foundation producten in het zonnetje bij Albert Heijn

Bezoek samen met Albert Heijn de fruittelers in Ghana

Vanaf vandaag zet Albert Heijn groente en fruitproducten uit Afrika extra in het zonnetje om klanten op de verhalen achter deze producten te wijzen. In totaal worden er 50 producten in het versschap voorzien van een Albert Heijn Foundation logo. Het logo laat zien dat deze producten komen van Afrikaanse leveranciers die samen met Albert Heijn investeren in lokale projecten op het gebied van wonen, scholing en gezondheid. Een aantal klanten krijgt de kans om hoogstpersoonlijk een kijkje te nemen bij de telers van de tropische fruitsalades van Albert Heijn in Ghana.

AH Foundation

Albert Heijn hanteert voor de inkoop van groente, fruit en bloemen het credo 'zo dichtbij als mogelijk en zo ver als noodzakelijk'. Ongeveer 10% van dit assortiment komt uit Afrika en dat betreft producten als tropische fruitsalades uit Ghana en peultjes uit Zimbabwe. Het merendeel van de Afrikaanse leveranciers is aangesloten bij de in 2007 opgerichte AH Foundation. Deze foundation is opgericht om samen met de versleveranciers een positieve bijdrage te leveren aan de leefomstandigheden en toekomstperspectieven van Afrikaanse boeren, medewerkers en de lokale gemeenschap. Hiermee garandeert Albert Heijn ook de kwaliteit en beschikbaarheid van producten. Via de AH Foundation financieren Albert Heijn en de leveranciers projecten die door de lokale gemeenschappen zelf zijn aangedragen. Ontwikkelingsorganisaties ICCO en FairMatch Support helpen bij de selectie en het tot uitvoer brengen van deze projecten.

Per groeifase zijn er verschillende handige items -speciaal voor het moestuintje- verkrijgbaar. Naast het groeiboekje 'Groene Vingers voor Beginners' is er bijvoorbeeld ook een moestuinverzamelaar voor het zaaien van de plantjes mét EHBM groeikaart. In de eerste weken van de spaaractie kunnen deze items ook gratis worden ontvangen bij aankoop van bepaalde aanbiedingen. Zo heb je binnen no time alle materialen in huis om zelf aan de slag te gaan!

Tropisch fruit uit Ghana

Eén van de eerste leveranciers waar Albert Heijn al sinds jaar en dag mee samenwerkt in de AH Foundation is de tropische fruitleverancier Blue Skies in Ghana. De tropische fruitsalades van Albert Heijn liggen binnen 48 uur van het land in het schap. Omdat ze in het laadruim van reguliere lijnvluchten meereizen naar Nederland gaat ook het transport op een verantwoorde manier. Samen met deze leverancier zijn in Ghana ongeveer veertig uiteenlopende projecten afgerond waar ieder jaar zo'n 20.000 mensen profijt van hebben. De aanleg van toilet- en watervoorzieningen maken het verschil tussen ziekte en gezondheid en zorgen ervoor dat kinderen geen water meer hoeven te halen voor het gezin maar gewoon naar school kunnen. Meer dan 100 kleine boeren verbouwen het fruit dat Blue Skies verwerkt en 3.500 medewerkers vinden er een vaste baan en een vast inkomen. Op deze manier levert het bedrijf een significante bijdrage aan de economische ontwikkeling van Ghana.

Op www.ah.nl/ahfoundation treffen klanten meer informatie aan over de AH Foundation en kunnen klanten zich inschrijven om kans te maken op een bezoek aan de telers in Ghana. Een aantal klanten kan daar met eigen ogen zien hoe de telers het fruit verbouwen en hoe de AH Foundation bijdraagt aan de lokale leefgemeenschappen.

Bijgaande infographic is rechtenvrij te gebruiken.