16
april
2024
|
06:00
Europe/Amsterdam

Albert Heijn breidt duurzame keuze voor huishoudelijke- en persoonlijke verzorgingsproducten fors uit

Impactvolle stap met ultra geconcentreerde wasmiddelen, microplasticvrije doucheproducten en navulverpakkingen ​

Samenvatting

Het non-foodassortiment van Albert Heijn - van toiletpapier, wasmiddelen tot aan douche- en shampooproducten – wordt duurzamer door minder watergebruik, duurzamere bestanddelen compactere- en navulverpakkingen.

Voor wassen, schoonmaken en persoonlijke verzorging is veel energie, water en plastic nodig. Deze impact op het milieu wil Albert Heijn verminderen en klanten helpen om thuis minder te verspillen en meer te besparen. Samen kunnen grote stappen worden gezet. Vanaf deze week introduceert Albert Heijn nieuwe, duurzamere verpakkingen en producten in het non-foodassortiment. 

Geconcentreerd wasmiddel en vanaf 20 graden schoon wasgoed 
Het vloeibare wasmiddel van het eigenmerk Albert Heijn wordt het meest geconcentreerde vloeibare wasmiddel op het schap met 30 ml per wasbeurt door water uit het product te halen. Dit betekent dat er minder wasmiddel per wasbeurt nodig is, minder verpakkingsmateriaal en minder transport. Het levert een besparing op van 2.360.000 liter water per jaar, 120.000 kg plastic, 80.000 kg karton en ruim 210 vrachtwagenritten en daarmee 441 ton CO2e. Uniek is dat alle eigenmerkwasmiddelen van Albert Heijn schoon wassen vanaf 20 graden. Hoe kouder je wast, hoe minder energie thuis wordt verbruikt en CO2e wordt uitgestoten en hoe lager de energierekening.  

Plasticvrije douchegels en shampoo en introductie bars 
De eigenmerk Douche & Shampoo-lijn van Albert Heijn is vanaf nu 100% microplasticvrij en 100% vegan. Ook zijn de verpakkingen van 100% gerecycled plastic én navulbaar. Daarnaast introduceert Albert Heijn ook douche- en shampoobars. In het product is nauwelijks water verwerkt én de verpakking is volledig plasticvrij. Een bar gaat veel meer wasbeurten mee en zit in een kleinere verpakking. 

Navulverpakkingen 
Albert Heijn streeft ernaar dat navulverpakkingen naast reguliere verpakkingen de norm worden. Dat scheelt veel plastic en CO2e in de hele keten en zorgt voor minder afval bij klanten thuis. Door te kiezen voor een navulverpakking bespaart een klant in veel gevallen al snel 70% aan verpakkingsmateriaal. Bovendien is het voor de klant ook nog eens voordeliger voor de portemonnee. Navulverpakkingen zijn er voor was-, schoonmaakmiddelen, handzeep, douchegel en shampoos. 

Compacter toiletpapier
De rollen eigenmerktoiletpapier krijgen 50% meer vellen per rol. Door deze zogenoemde maxirollen wordt 102.000 kg aan verpakkingsmateriaal bespaard. Dit is een besparing van 328 ton CO2e. Ook introduceert Albert Heijn toiletpapier gemaakt van gerecycled karton dat deels afkomstig is van karton uit de eigen winkels.

Constantijn Ninck Blok, directeur merchandising & formats bij Albert Heijn: “Duurzaamheid is verankerd in onze missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’. Beter eten betekent – naast lekker, gezond en gevarieerd eten - ook een positieve bijdrage leveren aan een duurzamere samenleving. Daarin zagen we goede mogelijkheden voor ons home en personal care assortiment. Met de stappen die we nu zetten, kunnen onze klanten een duurzamere en slimme keuze voor persoonlijke verzorging en huishouden maken. Om onze klanten op weg te helpen geven we handige tips in Schoon magazine. Samen kunnen we impactvolle stappen zetten met deze uitstekende combinatie van duurzaam en lekker fris en schoon.” 

Duurzaamheidsverslag 
Benieuwd naar meer stappen die Albert Heijn zet op weg naar een gezonde, sociale en duurzamere samenleving? Vandaag presenteert Albert Heijn het duurzaamheidsverslag over 2023, volgens de Global Reporting Initiative Standaarden, over de resultaten op het gebied van de missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ Lees het hier