Zaandam,
14
september
2015
|
00:00
Europe/Amsterdam

Albert Heijn en voedselbank tekenen overeenkomst

Verdubbeling donaties en inzet expertise van AH medewerkers

Zaandam, 14 september 2015 - Vandaag tekenden Cees van Vliet, Albert Heijn directeur winkels & logistiek en Leo Wijnbelt, voorzitter Voedselbanken Nederland een samenwerkings-overeenkomst. Albert Heijn belooft daarin zijn jaarlijkse donatie te verdubbelen naar 1,2 miljoen producten en logistieke expertise te bieden. Een team met medewerkers van Albert Heijn en vrijwilligers van de voedselbanken zullen met elkaar projecten opzetten en uitvoeren die de logistieke processen tussen beide organisaties verbeteren. Zo vinden meer verse en gezonde producten zoals vlees, zuivelproducten en panklare groenten straks hun weg naar klanten van de voedselbank. Albert Heijn heeft daarnaast de ambitie om in 2017 in geen enkel distributiecentrum voedsel weg te gooien.

Niets meer weggooien

Cees van Vliet, Albert Heijn directeur winkels & logistiek: "Dagelijks zijn we voor en achter de schermen bezig om miljoenen klanten te voorzien van lekker, veilig, gezond en duurzaam eten. We doen er alles aan om zo min mogelijk producten weg te gooien. In onze distributiecentra blijft, ondanks onze uitgekiende bestelsystemen, best nog veel voedsel over. Dat is voor veel medewerkers een doorn in het oog. We hebben dan ook de ambitie om in 2017 in onze distributiecentra geen enkel product meer weg te gooien dat nog goed is voor consumptie. Door de samenwerking met de voedselbank kunnen we producten alsnog een goede bestemming geven en werken we aan een betere voedselverdeling in Nederland". Leo Wijnbelt, voorzitter Voedselbanken Nederland: "Door de samenwerking met Albert Heijn kunnen we meer verse en gezonde producten toevoegen aan onze pakketten. Onze klanten kunnen dan vaker een warme maaltijd op tafel zetten. De kennis van Albert Heijn, o.a. op logistiek gebied, draagt bij aan de professionaliseringsslag die we hebben ingezet."

Meer verse en gezonde producten

Albert Heijn voorziet al sinds 2009 een groot deel van de voedselbanken in Nederland van verse producten uit zes Albert Heijn distributiecentra. Het gaat bijvoorbeeld om verse producten die klaarliggen voor transport naar de winkels maar wegens tegenvallend weer niet meer verkocht zullen worden. De afgelopen jaren is hard gewerkt om de keten tussen de verschillende distributiecentra en locaties van Voedselbanken Nederland te professionaliseren. Zo werden er investeringen gedaan om zeker te stellen dat de koelketen tot aan de voedselbankklant in tact bleef. Bijvoorbeeld door de aanschaf van koelboxen en meetinstrumenten om de temperatuur te monitoren.

Albert Heijn en de voedselbank gaan verder met deze professionalisering, zodat de komende jaren meer verse en gezonde producten in voedselpakketten terechtkomen. Zo wordt onderzocht of transportmomenten en logistieke processen verbeterd kunnen worden.