Zaandam,
08
november
2019
|
08:30
Europe/Amsterdam

Albert Heijn Vos in Koog aan de Zaan is 'Mooiste supermarkt van Nederland'

Albert Heijn Vos in Koog aan de Zaan is tijdens het jaarlijkse Supermarktvastgoedcongres verkozen tot 'Mooiste supermarkt van Nederland'. De jury prees de ondernemers voor het outside the box denken op een zeer bijzondere locatie. De grootscheepse herontwikkeling heeft volgens het juryrapport een winkel opgeleverd van internationale allure.

Met de begin dit jaar opgeleverde herontwikkeling van de sinds 2006 bestaande supermarkt onder de snelweg A8 hebben de ondernemers volgens de jury een bijzondere winkel- en verblijfsomgeving gecreëerd: ‘Koog aan de Zaan wordt sinds de jaren ’60 doorsneden door de snelweg A8 met een tweedeling van de kern tot gevolg. Het viaduct onder de snelweg is gewoonlijk een naargeestige en onveilige plaats waar mensen niet graag verblijven. Sinds 2006 heeft Albert Heijn hier een veilige plaats gecreëerd door juist hier een supermarkt te ontwikkelen.’

Zowel qua vorm als indeling is de winkel bijzonder. Door het gebruik van heel veel glas ontstaat een vloeiende overgang van binnen naar buiten, waardoor de omgeving een vanzelfsprekend onderdeel van de winkel wordt. Vanaf de buitenkant kunnen klanten een groot deel van de supermarkt zien en vanuit de winkel zien klanten niet alleen de kerk, maar ook de nabijgelegen school en overige bebouwing. In de winkel is daarnaast veel aandacht besteed aan duurzaamheid, circulariteit en een laag energiegebruik.

De jury prijst de AH-ondernemers in Koog aan de Zaan dat ze de moed hebben gehad niet voor de gemakkelijke te kiezen: ‘De herontwikkeling annex vergroting heeft niet alleen het commerciële succes van de supermarkt vergroot, maar heeft ook het gebied rondom een belangrijke impuls gegeven; met een veiliger omgeving rondom de basisschool, een betere inpassing van het Cruyff-court en meer eenheid tussen de beide dorpsdelen. Dit is een supermarkt die als inspiratie kan dienen voor vergelijkbare opgaven in andere steden, in binnen- en buitenland.’

De verkiezing ‘Mooiste supermarkt van het jaar’ wordt georganiseerd door Supermarkt & Ruimte, een platform voor iedereen die zich professioneel bezighoudt met supermarkten en vastgoed. Het doel van de verkiezing is de aandacht voor architectuur en vormgeving bij de ontwikkeling van supermarktvastgoed te vergroten.

Boilerplate

Lees hier het hele bericht van Foodpersonality.