Zaandam,
05
februari
2016
|
00:00
Europe/Amsterdam

Biologisch is volwassen geworden

De populariteit van biologische producten is in de afgelopen jaren in een stroomversnelling gekomen. Driekwart van de Nederlanders koopt wel eens biologische producten*, die inmiddels het stoffige imago definitief van zich afgeschud hebben. Lagen er in 2007 bij Albert Heijn nog zo'n 270 biologische producten in het schap, nu is dit aantal vervijfvoudigd! En de trends op het gebied van biologisch voorspellen voor de komende 5 jaar nog veel meer groei. Om de snelle ontwikkeling van het biologische assortiment te vieren, gaat Albert Heijn deze maand in heel Nederland biologische ontbijtjes bezorgen.

De evolutie van biologisch

Alweer 90 jaar geleden, in 1926, startte in Zeeland het eerste biologische landbouwbedrijf van Nederland. Door de Tweede Wereldoorlog kwam de ontwikkeling van biologisch stil te liggen en duurde het tot de jaren '60 voordat de interesse voor deze vorm van landbouw weer groeide. Toch begon biologisch pas 20 jaar later aan populariteit te winnen. Dit was echter wel onder een kleine groep bewuste consumenten die naar speciaalzaken gingen om deze producten te vinden. Aan biologisch kleefde lange tijd een wollig imago, waardoor de groei langzaam ging. De kentering kwam in het begin van de jaren negentig door de eerste EU wetgeving voor biologische landbouw en voeding én in 2002 toen de overheid biologisch beleidsmatig is gaan ondersteunen.

Supermarkten versnellen groei biologisch

Volgens Bionext hebben ook supermarkten een belangrijk aandeel gehad in deze verschuiving: "Supermarkten spelen een hele belangrijke rol in de groei van biologisch. De groei van het aanbod zorgt ervoor dat een grote groep consumenten veel eenvoudiger de stap naar biologisch zet. Daarnaast blijft het aantal consumenten dat op zoek is naar goed en betrouwbaar voedsel groeien, en daar voldoet biologisch aan", aldus Miriam van Bree van Bionext.

Biologisch bij Albert Heijn

Albert Heijn lanceerde in 1998 als eerste supermarkt in Nederland een biologisch eigen merk. Biologisch bij Albert Heijn viert dus haar 18e verjaardag en kan met recht 'volwassen' genoemd worden. Saskia Egas Reparaz, directeur marketing & format: "Wij merken dat steeds meer consumenten verantwoord en lekker willen eten. Voor hen is een ruime keuze in biologisch heel belangrijk en daarom breiden we het assortiment steeds verder uit. Bijvoorbeeld deze week met de introductie van biologische rijstwafels en knäckebröd in verschillende varianten. Met bijna 1.500 producten en een omzetgroei van 25% in één jaar tijd zet Albert Heijn biologisch definitief op het menu."

Best verkochte producten

Kijkend naar de best verkochte biologische producten bij Albert Heijn van 2015 zijn onder andere melk, bananen, eieren, yoghurt en komkommer populair. De populariteit van melk, eieren en yoghurt heeft een duidelijke link met de bewustheid voor dierenwelzijn. Daarnaast zijn deze producten toegankelijk omdat het prijsverschil klein is. Het voordeel van biologische aardappelen, groenten en fruit zit voor consumenten in het feit dat er geen gebruik wordt gemaakt van chemische bestrijdingsmiddelen en kunstmest. Ook vinden klanten het fijn dat deze producten direct eetbaar zijn; zonder te schillen of wassen.

Biologische trends in 2016

De groei van biologisch stopt niet in 2016. Bionext voorspelt zelfs een omzetverdubbeling in de biologische sector van 1,13 in 2014 naar 2,2 miljard in 2020. Bionext en Albert Heijn verwachten de volgende ontwikkelingen voor 2016:

  • Biologische eieren zijn het meest populair en dat aandeel blijft groeien.
  • De interesse in biologisch vlees is al stevig gegroeid en ook dit zal doorzetten.
  • Biologisch brood groeit tegen de trend van 'minder brood eten' in.
  • Biologische producten worden voor steeds meer productgroepen zo populair dat er een veel uitgebreidere keuze ontstaat. Biologisch is dan niet langer het "biologische alternatief" maar juist een volwaardige keuze.

Gezien de toenemende klantvraag zal het aanbod van biologische producten de komende jaren blijven groeien bij Albert Heijn. "Dat zorgt automatisch voor meer verkoop", beaamt Miriam van Bree van Bionext. "Dat is een hele positieve ontwikkeling voor de hele branche."

Biologisch in de picture

Om het belang van biologisch te onderstrepen, zet Albert Heijn deze maand het biologische assortiment in het zonnetje. Dit wordt onder andere gedaan door in heel Nederland ontbijtjes met biologische producten te bezorgen.

Persfoto

  • Persfoto 1
  • Uit cijfers blijkt dat de Albert Heijn winkel aan de Jan van Galenstraat in Amsterdam in de top 3 staat van supermarkten waar relatief gezien de meeste biologische producten gekocht worden. Om dit te vieren trakteerde de assistent supermarktmanager zijn klanten vandaag op een biologisch ontbijt.
  • Persfoto 2

*Bron TNS NIPO