Zaandam,
04
december
2017
|
15:23
Europe/Amsterdam

Honderden containers met speelgoed opgehaald door Sinterklaasacties Albert Heijn

Morgen is het pakjesavond en wordt speelgoed dat deze maand met de Albert Heijn Goedzak®actie werd ingezameld, verdeeld onder kinderen die het goed kunnen gebruiken. Via dit initiatief, dat dit jaar voor de derde keer op rij is georganiseerd, haalden buurtbewoners honderden containers op met gebruikt speelgoed, wat neerkomt op meer dan 35.000 gevulde goedzakken. Ook werden traditiegetrouw weer veel schoentjes gezet bij Albert Heijn; dit jaar zetten 275.000 mensen een schoentje voor zichzelf óf voor een ander in de winkel. Beide grootschalige lokale acties, die in het teken van Sinterklaas staan, hebben als doel mensen uit de buurt met elkaar te verbinden.

Nederlanders zijn goedzakken

Dat Nederlanders letterlijk goedzakken zijn, blijkt wel uit het overweldigende aantal positieve reacties op deze actie die gericht is op kinderen voor wie een verlanglijstje niet zo vanzelfsprekend is. Lokale doelen door het hele land, waaronder Het Zaanse Weggeefhuis, het Leger des Heils in Alkmaar, de Voedselbank in Zeist, Stichting de Toverboom in Hoogezand en Stichting Rijk voor Arm in Leeuwarden, hielpen mee om voor het ingezamelde speelgoed een mooie nieuwe bestemming te vinden. In Rotterdam ontstond een wel heel bijzondere lokale beweging; daar lanceerden een aantal winkels een unieke Sinterklaasactie om jong en oud in de buurt te verbinden, waarbij scholen werden opgeroepen om samen met Albert Heijn de schoenen van bewoners van bejaardencentra en verpleeghuizen te vullen.

Om het bereik en effect van de Goedzak®actie te vergroten, stuurde Albert Heijn Goedzakken® mee met online ah.nl bestellingen en werden deze actief aangeboden in deelnemende winkels. De resultaten liegen er niet om; in ruim 30% van de deelnemende winkels werden meer dan 200 goedzakken opgehaald. Met de schoenzetactie maakte Albert Heijn 275.000 mensen blij met een schoencadeautje en iets lekkers.