Zaandam,
12
december
2017
|
09:10
Europe/Amsterdam

Honderden kerstlunches in Albert Heijn-winkels

Albert Heijn brengt mensen samen tijdens de feestdagen

Kerst is een tijd van lekker eten en drinken. Maar juist ook van samenzijn, verbondenheid en sfeer. Toch is samen zijn tijdens de feestdagen lang niet voor iedereen een gegeven, terwijl buurtgenoten wel iets voor elkaar kunnen betekenen. Daarom brengt Albert Heijn deze Kerst mensen samen.

Albert Heijn wil mensen in de buurt een plek bieden waar zij elkaar kunnen ontmoeten en iets voor een ander kunnen doen. Bijvoorbeeld met buurtlunches, eindexamenklassen en begeleiding voor klanten met alzheimer. Door dit soort initiatieven hebben mensen meer aandacht voor elkaar en voelen zij zich meer thuis in de buurt. Deze gedachte diende als inspiratie voor kerstcampagne van Albert Heijn, waarin mensen tijdens de feestdagen met elkaar in contact worden gebracht.

Samen eten verbindt
Een maaltijd kan mensen als niets anders verbinden. Eerder dit jaar organiseerden winkels tijdens de week van de eenzaamheid buurtlunches om jong en oud in de buurt samen te brengen. De reacties hierop waren zo positief dat een vervolg tijdens de feestdagen niet uit kon blijven. Honderden supermarktmanagers nodigen daarom de komende weken buurtgenoten uit om samen Kerst te vieren met een lunch of diner. Winkels halen alles uit de kast om er een gezellig kerstfeest van te maken. Zo verzorgen twee winkels in Den Haag samen met Lichtspoor - een initiatief van de gemeente Den Haag - en Resto van Harte op 1e en 2e Kerstdag een kerstdiner voor maar liefst vierhonderd mensen uit de stad die samen willen zijn.

Appie Christmas met Appie Today
Appie Today, de social zender van Albert Heijn, komt met een aantal kerstspecials waarin mensen met elkaar in contact worden gebracht. Bijvoorbeeld met ‘Bakkie Today’, waarin mensen aan de koffietafel met elkaar in gesprek gaan over wat Kerst voor hen betekent. Mensen die normaal elkaar niet zo snel aanspreken komen zo dichter tot elkaar. ‘Appie to Date’, waarin klanten een date uitkiezen op basis van boodschappen, komt ook met een kersteditie speciaal voor ouderen. En dan zijn er nog de ‘Lokale Helden’: bijzondere mensen uit de winkel die iets extra's doen voor klanten en de buurt. Bijvoorbeeld een winkelmanager die vanuit twee winkels een bus met ouderen naar het Kerstfestival liet gaan.

Kerst-commercial​
Al deze initiatieven waren inspiratie voor de kerst-commercial die vanaf nu te zien is op TV. Hierin zien we hoe een oudere man aanschuift bij de kersttafel van zijn nieuwe schoonfamilie. De commercial weerspiegelt de kerstgedachte die Albert Heijn gedurende de decembermaand wil delen: iets voor een ander doen is het mooiste wat er is.