Zaandam,
12
juni
2018
|
10:31
Europe/Amsterdam

Gemarineerd bospeentje ziet eruit en smaakt als knakworst

Knakwortel wint Product Pitch Albert Heijn

Een worteltje dat er niet alleen uit ziet als een knakworst, maar er ook naar smaakt, dat is de Knakwortel. Het nieuwe product won vorige week de Product Pitch van Albert Heijn. Dat betekent dat de Knakwortel de komende weken zijn entree maakt in de filialen van de supermarktketen.

‘Het idee voor de Knakwortel ontstond toen mijn vriendin Valerie Bos en ik vorig jaar naar een barbecue van vrienden gingen, en wij geacht werden iets mee te nemen’, vertelt Koen Kaljee. ‘Omdat Valerie niet van groenten houdt en ook nog eens had besloten vegetariër te worden, was ik al wat langer met groenten aan het experimenteren. Een gemarineerd bospeentje, sous-vide gekookt, en daarna nog even gebakken in een pannetje of op de bbq, vond ze heerlijk. Gewoon op een broodje met wat ketchup of mayonaise, alsof het een hotdog is. Tijdens die bbq bleek het bij iedereen aan te slaan. Omdat Valerie en ik beiden ondernemer zijn, beseften dat we hier iets mee moesten doen. Toen een van de aanwezigen vroeg of we voor een evenement duizend van die bospeentjes wilden maken, was dat ook een geweldige kans. De duizend die we maakten, waren op dat evenement binnen anderhalf uur op.’

Kaljee en Bos komen geen van beiden uit de food-industrie. Bos heeft haar eigen campagnebureau, Van Loof, en Kaljee ontwierp en exploiteert een duurzame vergaderlocatie in Almere, De Drijfveer. ‘Ik ben opgeleid als architect, maar ik ben ook een kookgek en ik heb zelfs een tijdje in een restaurant gewerkt’, vertelt Kaljee. ‘Toen de Knakwortel zo aan bleek te slaan, heb ik de receptuur en de bereidingswijze verfijnd. In december hebben we er een apart bedrijf voor opgericht en in februari hebben we een externe producent gevonden.’

Knakwortels worden inmiddels al geleverd aan enkele cateraars. Zo kunnen werknemers van onder meer Tom-Tom, de Universiteit van Amsterdam en het WTC in Amsterdam er al in de bedrijfskantine van genieten. Sinds een paar weken liggen ze ook al bij horecagroothandel Hanos. Toen Kaljee en Bos Albert Heijn begin dit jaar uit eigen beweging benaderden, werd hun toenaderingspoging afgewezen omdat de twee ondernemers er nog niet klaar voor waren. ‘Maar een tijdje geleden werden we gebeld met de vraag of we mee wilden doen aan de Product Pitch’, zegt Kaljee.

Het is het derde jaar dat Albert Heijn een wedstrijd organiseert waarbij jonge ondernemers de kans krijgen hun product te promoten. De producten die de afgelopen jaren wonnen, zijn inmiddels in veel winkels te vinden. Kaljee en Bos hopen dat deze uitverkiezing de doorbraak is voor de Knakwortel.

Een van de redenen waarom de jury van de Product Pitch Knakwortel tot winnaar uitriep, was dat het product niet alleen kan aanslaan bij volwassenen die minder vlees willen eten, maar ook bij kinderen die eigenlijk niet van groenten houden. Kaljee en Bos kregen een cheque van € 125.000. Dat geld gaat Albert Heijn besteden aan marketing voor Knakwortel. Zelf hebben Kaljee en Bos er volgens eigen zeggen ‘heel veel uren’ en enkele duizenden euro’s in geïnvesteerd. ‘Nu is het tijd om na te denken over nieuwe smaken’, aldus Kaljee.

Dit artikel en de fotografie zijn journalistiek onafhankelijk geproduceerd. De tekst en het beeldmateriaal zijn daarom vrij om te plaatsen als redactioneel stuk. Naast dit profiel van de winnaar Knakwortel uit Almere, worden de komende dagen soortgelijke profielen van de andere winnaars Sharp Sharp uit Rotterdam en Hagelswag uit Amsterdam op de LinkedIn-pagina van Albert Heijn gepubliceerd.