Zaandam,
28
augustus
2014
|
00:00
Europe/Amsterdam

Leeftijdscontrole bij alcoholverkoop

Albert Heijn wil geen alcohol verkopen aan jongeren onder de 18 jaar. Zo staat het in de wet, maar Albert Heijn voelt ook de maatschappelijke verantwoordelijkheid om dat niet te doen.

Die verantwoordelijkheid nemen we zeer serieus en in al onze winkels nemen we dezelfde maatregelen om te voorkomen dat het toch gebeurt dat jongeren onder de 18 alcohol kunnen kopen. Onze caissières worden door ons intensief getraind en begeleid en wij hanteren sinds april van dit jaar een kassablokkadesysteem als hulpmiddel voor onze caissières waarmee we goede resultaten boeken. Wij zijn ons ervan bewust dat er ook andere systemen bestaan die commercieel worden aangeboden. Wij vinden dat het aan de supermarktorganisaties zelf is om te bepalen welk systeem ze willen hanteren.

Voor Albert Heijn geldt dat we klantcontact zien als een van de kernwaarden van ons bedrijf. Wij zien daarom niets in systemen waarbij de controle via een camera bij iedere kassa – op afstand en door een derde partij - gebeurt. Uit klantonderzoek[1] blijkt dat onze klanten daar om praktische en om privacytechnische redenen moeite mee hebben. Uit medewerkersonderzoek[2] blijkt dat onze medewerkers daar moeite mee hebben omdat het systeem niet werkt bij groepen en ze vrezen dat het leidt tot meer discussie en agressie aan de kassa. Wij vinden zo'n systeem niet passen bij de winkelbeleving die we bij Albert Heijn willen bieden. Om die redenen vinden wij een dergelijk systeem niet geschikt voor Albert Heijn-winkels.

[1] Klantonderzoek ‘Alcohol en tabakaankoop’ onder 503 respondenten, 2014. 

2] Medewerkersonderzoek ‘Alcohol & tabakverkoop’ onder 241 kassamedewerkers van Albert Heijn, 2014.