Zaandam,
19
januari
2017
|
07:15
Europe/Amsterdam

Marktaandeel Albert Heijn opnieuw omhoog in 2016

De vernieuwingsmotor draait volop

Het marktaandeel van Albert Heijn in Nederland is opnieuw gestegen, van 35% in 2015 naar 35,2% in 2016, gerekend over het hele jaar (bron: cijfers Nielsen). De vernieuwingsmotor draait volop bij Albert Heijn, dat is te zien aan alle innovaties in ons assortiment, in onze formules en online activiteiten.

  • Er is volop geïnvesteerd in kwaliteit: meer smaak, meer innovatie en minder toevoegingen. 

Samen met leveranciers introduceerde Albert Heijn een fors aantal vernieuwende producten, zoals bloemkoolrijst, groentefriet en verse groente- en fruitspreads. In totaal zijn 1100 nieuwe eigen merk producten geïntroduceerd en 1200 zijn er verbeterd. In producten zoals yoghurt, vla, ketchup en koekjes werd suiker tussen de 10 en 40% gereduceerd.

Jonge ondernemers kregen in 2016 voor het eerst de kans hun product op het schap bij Albert Heijn te krijgen met de “Product Pitch”. Tientallen jonge ondernemers streden om een plek op het schap, en begeleiding via coaching, om hun groeiplannen te realiseren. Gevestigde leveranciers konden tijdens de zogenaamde Podiumdagen de AH inkopers verrassen met vernieuwende of onderscheidende, gezondere producten

  • AH heeft tal van vernieuwingen in de formule doorgevoerd.

De AGF-afdeling is flink op de schop genomen. Het assortiment is per winkel nog beter toegespitst op het locale marktgebied en de hele afdeling heeft een heel nieuw aanzien gegeven met als doelstelling: het klanten makkelijker maken om voor gezond te kiezen;

In Purmerend openden we in 2016 een nieuwe Albert Heijn XL. Klanten zien door de hele winkel vernieuwende versconcepten zoals verse vis op ijs en een sappen- en yoghurtbar. De winkeltrip wordt een beleving met de ‘choose it yourself’-concepten zoals kruiden plukken in de kruidentuin, schaal- en schelpdieren scheppen of je favoriete hagelslag samenstellen. Ook op het gebied van duurzaamheid is deze winkel innovatief: door een fors aantal energiebesparende maatregelen mag de XL in Purmerend zich sinds opening de duurzaamste supermarkt van Europa noemen. Daarnaast openden de eerste zes Albert Heijn to go winkels bij BP Tankstations.

  • Met Everybody Appie zagen klanten een nieuwe aanpak met echte verhalen, naast spraakmakende acties met technologische vernieuwingen zoals Virtual Reality en Augmented Reality in de Dino-actie.

Achter de schermen bouwt AH aan het eerste gemechaniseerde (supermarkt)distributiecentrum in Nederland.

Technologische innovaties richten zich ook op het steeds persoonlijker en relevanter maken van informatie en aanbiedingen in een omnichannel omgeving, dus zowel mobiel, online als in de winkel. Persoonlijke aanbiedingen doet AH al geruime tijd. Afgelopen jaar is de lokale band met klanten verder versterkt door uitbreiding van de ‘personal digital services’ en krijgen klanten persoonlijke aanbiedingen toegestuurd direct van hun lokale supermarktmanager.

  • Albert Heijn heeft met haar klanten een geweldige decembermaand beleefd.

Het grootste en mooiste Kerst Foodfestival van Nederland werd voor de tweede maal georganiseerd. Met ruim 36.000 bezoekers was het Allerhande Kerstfestival uitverkocht. Albert Heijn heeft het GfK Kerstrapport 2016 gewonnen. Op basis van de combinatie van prestatie formule, de groei in klanten en klantentrouw, en de waardering van de vaste klanten, behaalde AH de nummer 1 positie. Bovendien is Albert Heijn Vleuterweide verkozen tot Supermarkt van het jaar én Albert Heijn Schiphol tot Buurtsuper van het jaar.