Zaandam,
23
januari
2020
|
08:06
Europe/Amsterdam

Onderzoek Albert Heijn: goede voornemens zijn uit, gezond eten is in

Gezond eten vooral voor gezinnen met kinderen een uitdaging

Januari staat van oudsher in het teken van het goede voornemen gezonder te eten. Inmiddels blijft het voor veel mensen niet bij een goed voornemen. De start van het nieuwe jaar is vooral een kwestie van de draad weer oppakken: voor 80% is gezonder eten aan de orde van de dag. Dat is niet altijd makkelijk, zeker voor gezinnen met kinderen. Dat en meer blijkt uit het onderzoek “Gezonder Eten” * van Albert Heijn uitgevoerd door Blauw Research. 

Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn over het onderzoek: “Steeds meer klanten realiseren zich wat eten voor je gezondheid kan betekenen. Niet alleen in januari maar het hele jaar door. Beter eten is soms een uitdaging, dat zie je ook duidelijk terug in het onderzoek. We inspireren klanten elke dag met een grote keuze in gezonde, betaalbare producten en recepten en tips voor een gezondere levensstijl. We willen onze klanten helpen om gezonder leven makkelijk en lekker te maken. Daarom besteden we in onze campagnes veel aandacht aan groente en fruit en bieden we nu ook een gratis jaarabonnement op FoodFirst Network aan, het leefstijlplatform dat sinds een jaar onderdeel is van Albert Heijn.”

Gezinnen vinden het moeilijker
Ouders zien voldoende groenten en ‘eten wat de pot schaft’ nog steeds als de manier om kinderen te laten wennen aan gezond te eten. In de lunchtrommel gaat vaker een volkoren boterham en fruit in plaats van koek. Maar het lukt niet altijd. Zes op de tien ouders vindt het lastig om hun kinderen gezond te laten eten. Zo geeft 33% aan dat hun kind meer wordt verleid door ongezond eten dan door gezond eten. Een kwart mist inspiratie en vindt het lastig om gezonde snacks te bedenken voor hun kind. Voor 20% zit het probleem in de prijs: gezond eten is volgens hen duurder.

 

“De kinderen helpen mee met uitzoeken van groenten, zo hebben ze voor hun gevoel de controle en kunnen ze ook wat zeggen”.

Onduidelijkheid over dagelijkse hoeveelheid groente
Twee op de vijf respondenten geven aan dat zij zeker wel aan hun dagelijkse hoeveelheid groente komen. Evenveel respondenten twijfelen daarover en 20% procent zegt zeker niet genoeg groente te eten. Tegelijk blijkt in Nederland een verkeerd beeld te bestaan over de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groente. Slechts een kwart van de respondenten kent de correcte hoeveelheid, namelijk 250 gram. Bijna de helft van de respondenten denkt dat dat 200 gram is.

Een kwart van de ouders zegt er zeker van te zijn dat hun kind niet voldoende groente eet. 42% twijfelt en slechts een derde zegt zeker te weten dat hun kind dagelijks voldoende groente eet. Kinderen zelf lijken daar volgens de ouder overigens heel anders over te denken.

Succesfactoren
De meeste consumenten geven aan dat het hen (meestal) lukt om gezond te eten. De groep die tegen problemen aanloopt is een stuk kleiner. Factoren die van invloed zijn op het succes:

  • Gewoonte - gezonder eten hoort bij een dagelijks ritme en is vanzelfsprekend.
  • ​Niets verbieden – zonder af en toe te zondigen is gezonder eten niet vol te houden.
  • Kleine veranderingen – een aanpassing die weinig impact heeft op humeur, kan relatief veel impact hebben op de levensstijl.
  • Gezond eten doe je samen - het wordt lastiger als niet alle gezinsleden meedoen.
“Gezond eten vind ik moeilijk, aangezien mijn man gewoon naast me op de bank zit te snoepen. Ik probeer door de week op te letten en in weekend mag ik dan wat ongezonder eten.” 
Boilerplate

*Het communityonderzoek Gezonder Eten is tussen 6-13 januari 2020 uitgevoerd door Blauw Research in opdracht van Albert Heijn. Aan het onderzoek werkten 579 respondenten mee.