Zaandam,
17
april
2015
|
00:00
Europe/Amsterdam

Reactie Albert Heijn op mysteryshopperonderzoek

De Telegraaf besteedt vandaag aandacht aan een door de Universiteit van Twente uitgevoerd onderzoek. De reactie van Albert Heijn op dit onderzoek is als volgt: Albert Heijn wil geen alcohol aan minderjarigen verkopen en neemt dat zeer serieus. We trainen kassamedewerkers intensief en maken gebruik van een kassablokkade als hulpmiddel. Tijdens de laatste landelijke controles (bij 76 winkels) door de branchevereniging CBL behaalde Albert Heijn een nalevingscore van 78%. Dat vinden we nog niet goed genoeg en we doen er alles aan om dit percentage te verhogen.

De Universiteit van Twente heeft een onderzoek uitgevoerd waar een veel lager nalevingspercentage uit komt. We zetten echter kanttekeningen bij de wijze waarop dit onderzoek is uitgevoerd, omdat er maar zes winkels in het onderzoek zijn meegenomen en de mysteryshoppers zich specifiek en herhaaldelijk hebben gericht op de zwakste schakel in de winkel. Dat neemt niet weg dat we de les ten aanzien van extra aandacht voor de zwakke plekken ter harte nemen. Albert Heijn wil geen alcohol aan minderjarigen verkopen en streeft naar een nalevingscore van 100%.