Zaandam,
12
juli
2019
|
08:49
Europe/Amsterdam

Reactie Albert Heijn op wetsvoorstel franchise

Albert Heijn heeft in Nederland een kleine 900 supermarkten waarvan 268 franchisewinkels van 175 franchisenemers. Met hun sterke, lokale ondernemerschap zijn onze franchisenemers al bijna 40 jaar succesvol en klanten komen er elke dag met veel plezier. Op dit moment staat al een derde generatie Albert Heijn franchisenemers klaar om het stokje van hun ouders over te nemen. Dit zijn jonge mensen die er ook nu, bijna 40 jaar na de start van franchising bij Albert Heijn, zelf voor kiezen om franchisenemer bij Albert Heijn te worden. Die samenwerking is zowel voor Albert Heijn als de franchisenemers succesvol.

Franchise wet
Het doel van de franchise wet is de samenwerking tussen franchisegevers en -nemers meer in evenwicht te brengen. Daar kun je op het eerste gezicht weinig op tegen hebben. Om die reden hebben wij tientallen formele en informele overlegvormen met franchisenemers en nodigen wij hen bijvoorbeeld uit voor Albert Heijn-strategiedagen. Al deze overleggen en bijeenkomsten zijn belangrijk; we waarderen hun betrokken, kritische blik en luisteren naar hun feedback.

Wetsvoorstel
Vandaag stuurt het kabinet het wetsvoorstel franchise van staatssecretaris Monica Keijzer naar de Raad van State. Er zitten goede punten in het concept wetsvoorstel, zoals het beter regelen van de plicht een aspirant franchisenemer goed te informeren voor hij een franchisecontract sluit. We maken ons zorgen over de bepalingen die ervoor zorgen dat we als formule en bedrijf minder goed kunnen inspelen op de grote dynamiek in de detailhandel waarin snelheid en innovatie cruciaal zijn.

Met dit wetsvoorstel kunnen 90 franchisewinkels aanpassingen in de formule voor alle bijna 900 winkels tegenhouden omdat de aanpassing effect kan hebben. Het cruciale woord hier is kan. Elke aanpassing aan de formule kan impact hebben. Sterker nog, dat is de reden dat we aanpassingen doen. We doen het, omdat we verwachten dat het positief gaat uitpakken. Denk ook aan afgeleide formules zoals Allerhande Kookt. We doen dit omdat we zien dat online eten bestellen steeds meer ingeburgerd raakt en we op die manier ook een positie in de bezorgmarkt kunnen innemen. Daar zouden we volgens het wetsvoorstel vooraf toestemming voor moeten krijgen omdat het effect kan hebben op de winkels. Dit belemmert innovatie en de snelheid waarmee ideeën kunnen worden doorgevoerd. Ook succesvolle aankopen en overnames, zoals de overname van zo’n 80 C-1000-franchisenemers, de aankoop van bol.com en het openen van nieuwe winkels in Nederland en de uitrol naar België hadden tegengehouden kunnen worden door franchisenemers als ze denken dat het hun positie/exploitatie kan schaden.