Zaandam,
12
juli
2019
|
08:49
Europe/Amsterdam

Reactie Albert Heijn op wetsvoorstel franchise

Albert Heijn heeft in Nederland een kleine 900 supermarkten waarvan 268 franchisewinkels van 175 franchisenemers. Met hun sterke, lokale ondernemerschap zijn onze franchisenemers al bijna 40 jaar succesvol en klanten komen er elke dag met veel plezier. Op dit moment staat al een derde generatie Albert Heijn franchisenemers klaar om het stokje van hun ouders over te nemen. Dit zijn jonge mensen die er ook nu, bijna 40 jaar na de start van franchising bij Albert Heijn, zelf voor kiezen om franchisenemer bij Albert Heijn te worden. Die samenwerking is zowel voor Albert Heijn als de franchisenemers succesvol.

Het doel van de Franchisewet is de samenwerking tussen franchisegevers en -nemers meer in evenwicht te brengen. Daar kun je op het eerste gezicht weinig op tegen hebben. Om die reden hebben wij tientallen formele en informele overlegvormen met franchisenemers en nodigen wij hen bijvoorbeeld uit voor Albert Heijn-strategiedagen. Al deze overleggen en bijeenkomsten zijn belangrijk; we waarderen hun betrokken, kritische blik en luisteren naar en houden rekening met hun feedback.

Er zitten goede punten in het concept wetsvoorstel, zoals het beter regelen van de plicht een aspirant franchisenemer goed te informeren vóór hij een franchisecontract sluit. We maken ons echter grote zorgen over de bepalingen die maken dat we als formule en bedrijf minder goed kunnen inspelen op de grote dynamiek in de detailhandel waarin snelheid en innovatie cruciaal zijn.

Met dit wetsvoorstel kunnen 90 franchisenemers aanpassingen in de formule voor alle bijna 900 winkels tegenhouden omdat de aanpassing effect kan hebben op de formule. Het belangrijke woord hier is kan. Elke aanpassing aan de formule kan impact hebben. Sterker nog, dat is de reden dat we de aanpassingen doen. Ook moeten de franchisenemers instemmen als Albert Heijn een afgeleide formule zoals Allerhande Kookt start. We starten hiermee omdat we zien dat online eten bestellen steeds meer ingeburgerd raakt en we op die manier óók een positie in de bezorgmarkt kunnen innemen. Daar zouden we volgens het wetsvoorstel vooraf toestemming voor moeten krijgen omdat het effect kan hebben op de winkels. Dit belemmert innovatie en de snelheid waarmee ideeën kunnen worden doorgevoerd. Ook succesvolle aankopen en overnames, zoals de overname van zo’n 80 C-1000-franchisenemers en het openen van nieuwe winkels in Nederland en de uitrol naar België hadden tegengehouden kunnen worden door franchisenemers als ze denken dat het hun positie/exploitatie kan schaden.