Zaandam,
16
juli
2014
|
00:00
Europe/Amsterdam

Verbeterd leven voor kip

Albert Heijn heeft kennis genomen van de uitspraak van de Reclame Code Commissie over de advertentie, die het bedrijf plaatste bij de introductie van de Hollandse Kip en uitingen op de website. Uit die uitspraak blijkt dat sommige woorden volgens de Commissie anders gekozen hadden moeten worden. Albert Heijn zal de betreffende woorden in alle communicatie-uitingen aanpassen.

Waar het echter om gaat is dat Albert Heijn op 19 mei 2014 een belangrijke stap aankondigde in het verbeteren van het dierenwelzijn. Uit het persbericht van die dag: "In februari 2013 ondertekenden de pluimveesector en de supermarkten een akkoord over dierenwelzijnsstappen voor kip. In dit akkoord staan criteria die de keten gezamenlijk stelt om het dierenwelzijn voor de Nederlandse supermarktkip stapsgewijs op een hoger niveau te brengen. Albert Heijn zet al deze dierenwelzijnsstappen in één keer en vervangt met ingang van 19 mei stapsgewijs alle reguliere verse kipproducten door de nieuwe Hollandse kipproducten."

Overigens zegt de Reclame Code Commissie in dossier 2014/00382A letterlijk: “De Commissie acht voldoende aannemelijk geworden dat sprake is van verbeterde leefomstandigheden van de Hollandse kip ten opzichte van de reguliere kip en dat Albert Heijn met de introductie van de Hollandse kip meer doet voor dierenwelzijn.”

Het is teleurstellend dat de discussie nu niet over dierenwelzijn lijkt te gaan, maar over een woordenspel in een advertentie of op de website. Het mag duidelijk zijn dat het Albert Heijn gaat om het dierenwelzijn, en om het blijven verbeteren van leefomstandigheden van kippen.