17
januari
2024
|
08:12
Europe/Amsterdam

Verkoop gezondere producten Albert Heijn boven de 55%

Marktaandeel groeit voor 5e jaar op rij

Samenvatting

Albert Heijn kijkt terug op een succesvol jaar. Door in te zetten op de betaalbaarheid van groente en fruit, het aanbod volkoren producten stevig uit te breiden en in prijs te verlagen is het aandeel gezondere verkopen uitgekomen op 55.7%. Ook zette de supermarktketen vervolgstappen richting een uitstootvrije keten, door onder meer emissievrije bevoorrading en bezorging. Het marktaandeel in Nederland kwam uit op 37.1% (bron: NielsenIQ) tegenover 36.7% in 2022, een groei van 0.4%. Dit is vooral gedreven door de toename van het aantal klanten. Nieuwe vestigingen van AH to go en winkels in Nederland en België zoals de 44 Jan Linders-winkels die zijn omgebouwd naar de Albert Heijn-formule hebben eveneens een positieve bijdrage geleverd aan het resultaat.

Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn: “Ik wil om te beginnen onze klanten, collega’s, ondernemers en partners bedanken voor een fantastisch jaar. We mogen trots zijn op de mooie mijlpalen en resultaten in 2023, altijd gedreven vanuit onze missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’. Zo hebben we volop ingezet op het stimuleren van een gezondere leefstijl en het resultaat mag er zijn. De verkoop van eigenmerkproducten met Nutri-Score A of B is met 55.7% aanzienlijk. Onze inspanning zie je bijvoorbeeld terug in ons vernieuwde broodassortiment met meer vezels en minder zout en de nieuwe verse groentesappen en groentespreads. Met de gratis Mijn Leefstijlcoach app hebben we bovendien meer klanten geholpen op het gebied van vitaliteit. Met maar liefst 23% meer appgebruikers ten opzichte van vorig jaar. Ook dit jaar zijn we meteen goed gestart. We blijven inzetten op het stimuleren van een gezondere leefstijl, in de breedste zin.” 

Duurzaam groeien 
Naast het stimuleren van een gezonde leefstijl neemt Albert Heijn verantwoordelijkheid om te groeien op een duurzame manier. Een belangrijke stap is bijvoorbeeld de introductie van de nieuwe plantaardige eigenmerklijn AH Terra om klanten te stimuleren minder dierlijke eiwitten te eten. Voor het reduceren van de CO2-uitstoot gaat Albert Heijn, zoals al in 2022 gedeeld, voor volledig emissievrij transport. Zo bezorgt en bevoorraadt Albert Heijn nu al in het centrum van Den Haag, Rotterdam, Amsterdam en Utrecht 100% emissievrij en zet de supermarkt grote stappen op het gebied van circulair verbouwen en energiebesparing. Dit heeft als doel de uitstoot van broeikasgassen in de productieketen met 45% te verminderen tussen 2018 en 2030, met als uiteindelijk doel een keten met netto nul uitstoot in 2050. Daarnaast heeft Albert Heijn een stap gezet richting een duurzamere samenleving door de doorontwikkeling en openstelling van het Beter voor Natuur & Boer-programma voor andere partijen. 

125.000 collega’s 
In 2023 groeide Albert Heijn naar een marktaandeel van 37,1% met meer dan 1.268 winkels, 8 Home Shop Centers en 6 distributiecentra in Nederland en België. Marit van Egmond: ‘Een mijlpaal die gerealiseerd is samen met de meer dan 125.000 collega’s die elke dag weer klaarstaan voor onze klanten en die ieder op hun eigen manier een belangrijke rol spelen bij de 6 miljoen borden die we dagelijks vullen. We investeren dan ook graag in de ontwikkeling van al onze talenten.’ De supermarktketen werd voor het 5e jaar op rij verkozen tot favoriete bijbaanwerkgever door scholieren en studenten. Ook maakten meer dan 3.000 collega’s gebruik van de eindexamentrainingen en steeds meer collega’s volgen diverse leer- en werktrajecten zoals mbo- en hbo-duaal. 

In de maatschappij 
Albert Heijn gelooft in de verbindende kracht van eten en drinken. De supermarktketen heeft met de actie ‘Op een lege maag kun je niet leren’ in samenwerking met Voedselbanken Nederland en verbindende buurtdiners met Resto van Harte tijdens de Week tegen Eenzaamheid een positieve bijdrage geleverd aan de samenleving. Omdat samen eten niet voor iedereen vanzelfsprekend is introduceerde Albert Heijn tijdens de kerstcampagne ‘een bordje voor elkaar’, waarbij aandacht is besteed aan hoe je iets voor een ander kunt betekenen. Door een bordje eten te maken voor iemand anders of te doneren.

Vooruitblik 2024
Albert Heijn zet de ingeslagen koers in 2024 voort. Waarbij betaalbaarheid van dagelijkse boodschappen voor de klant centraal staat, naast het stimuleren van een gezondere leefstijl en duurzaam verder groeien. “Ik kijk uit naar dit jaar. Een nieuw jaar met ongetwijfeld ook uitdagingen, maar waarin we voorop willen blijven lopen op weg naar een gezonde, sociale en duurzame samenleving in Nederland en België, met altijd onze missie als kompas”, aldus Marit van Egmond.