Zaandam,
23
augustus
2018
|
12:53
Europe/Amsterdam

Albert Heijn wil imago wijntap verbeteren

Introductie wijntap onderdeel van metamorfose wijnafdeling

Met de introductie van de wijntap rekent Albert Heijn voorgoed af met het slechte imago van de bag in box-wijn. Er worden achttien wijntaps toegevoegd aan het assortiment. De wijnen hebben dezelfde kwaliteit als wijn uit een fles en zijn gekoeld vier tot zes weken houdbaar. De wijntap is onderdeel van de vernieuwingen op de wijnafdeling. Met een voorselectie van mooie wijnen wordt het vinden van de perfecte wijn vanaf nu een stuk makkelijker.

Om de keuze voor een lekkere fles wijn makkelijker te maken, heeft Albert Heijn twee voorselecties gemaakt: momentwijnen en favorietwijnen. De momentwijnen zijn voor een specifiek moment, passend bij het seizoen. De favorietwijnen zijn wijnen binnen een bepaald thema. De selecties wisselen regelmatig. Spike Huisman, wijnexpert bij Albert Heijn: ‘We starten met een voorselectie van bekroonde wijnen uit De Grote Hamersma, de bekendste wijngids van Nederland.’ Klanten kunnen deze speciaal geselecteerde wijnen ook online bestellen met de nieuwe Wijnboxen: een selectie van zes wijnen op basis van momenten en favorieten en drie exclusieve online wijndeals.

Slurpie
Een relatief nieuwe ontwikkeling in wijnland is de wijntap: van 1,5 tot 3 liter wijn in een doos. In andere Europese landen zijn deze wijntaps (in het buitenland ook wel bag-in-box genoemd) al volledig geaccepteerd. In Nederland kampt de bag in box-wijn nog met een imagoprobleem. Albert Heijn laat met de introductie van de wijntap zien dat dit niet nodig is. De wijn is niet alleen net zo lekker als wijn in de fles, hij is ook nog lang houdbaar: koel bewaard zo’n vier tot zes weken. Onder andere een Sauvignon Blanc uit Nieuw-Zeeland en Côte du Rhône uit Frankrijk zijn vanaf nu beschikbaar in een wijntap. Voor klanten die geen hele fles of tap willen openmaken, komt er meer keuze in kleine flessen met een inhoud van 37,5 cl. Dit assortiment wordt uitgebreid met bijna twintig varianten, van de populaire ‘Slurp’ – in het klein ‘Slurpie’- van Ilja Gort tot de AH Excellent Selectie Touraine.

Wijn met minder of zonder alcohol
Ook wijnen met een lager alcoholpercentage of zonder alcohol zijn in opkomst omdat consumenten soms een licht wijntje willen drinken. Albert Heijn introduceert drie varianten Skinny wijn: rood, wit en rosé. Deze wijn smaakt als een normale wijn maar heeft een lager alcoholpercentage. Daarnaast zijn er twee wijntaps met een lager alcoholpercentage. Er komen ook twee alcoholvrije (0.0%) wijnen in het assortiment van wijnhuis Torres.

In de winkels hebben alle wijnen een nieuw schapkaartje met een heldere smaakaanduiding. Daarop staan ook wijn en spijs-tips, de herkomst, prijswinnend, of de wijn biologisch is en of deze een lager of geen alcoholpercentage heeft.