Beter voor Natuur & Boer-programma’s van Albert Heijn
Iedere dag zet Albert Heijn zich met zijn Beter voor-programma’s in om de versketens (vlees, gevogelte, zuivel, eieren, groente en fruit) zo duurzaam, transparant en eerlijk mogelijk te maken. Albert Heijn heeft 4 unieke en directe samenwerkingen met Nederlandse boeren en telers:
· Beter voor Koe, Natuur & Boer-programma (melkveehouders)
· Beter voor Kip, Natuur & Boer-programma (pluimveehouders)
· Beter voor Varken, Natuur & Boer-programma (varkensboeren)
· Beter voor Natuur & Boer-programma (groente- en fruittelers)
Albert Heijn heeft langdurige samenwerkingen met bijna 450 melkveehouders, 100 varkensboeren, 200 pluimveehouders en 360 groente- en fruittelers. Samen investeren ze in smaak, kwaliteit, innovatie, dierenwelzijn, klimaat en biodiversiteit, vaak al generaties lang. Binnen het programma maken beide partijen afspraken over onder andere duurzaamheid, innovaties en het verdienvermogen binnen de voedselketen. De basis is een gezonde prijs voor elke boer en teler, in elk seizoen. Klanten kunnen bewust kiezen voor de duurzamere keuze, door het ‘Beter voor Natuur & Boer’ logo op producten in de winkel.
Beter voor Koe, Natuur & Boer-programma
Het Beter voor Koe, Natuur & Boer-programma ontwikkelde Albert Heijn in samenwerking met leveranciers en zuivelverwerker Royal A-ware. Met dit programma stimuleert de supermarkt duurzamere stappen in de melkveehouderij zodat er steeds duurzamere zuivel kan worden geproduceerd met aandacht voor dieren, klimaat en melkveehouders.
Voor koeien en kalfjes moet goed worden gezorgd en ze moeten natuurlijk gedrag kunnen vertonen. Zo moeten alle melkkoeien voldoende weidegang krijgen. Dit houdt in dat koeien jaarlijks minimaal 120 dagen, 6 uur per dag kunnen grazen in het grasland. In de praktijk is het aantal dagen dat koeien in de wei staan gemiddeld 170 dagen. Voor de natuur werkt Albert Heijn aan het verkleinen van de CO2-voetafdruk van de melkveehouders. Door niet meer te ploegen wordt CO2 vastgelegd in de bodem en met speciale zaden bevorderen boeren de biodiversiteit van de bodem en ontstaat er kruidenrijk grasland. Minimaal 10% van de hectares grasland moet bij de boeren bestaan uit kruidenrijk grasland.
Verdienmodel
De basis in dit Beter voor-programma is een gezonde prijs voor elke melkveehouder, in elk seizoen, met realistische vergoedingen. Dat betekent dat de melkveehouders – naast de prijs die Albert Heijn voor hun melk betaalt - een premie ontvangen (voor het produceren van ‘Beter voor’ melk voor Albert Heijn) van 5 cent per liter bovenop de prijs van weidemelk.
Lees hier over de andere Beter voor-programma’s.