Zaandam,
29
juni
2018
|
14:43
Europe/Amsterdam

Eerste zuivelpak van transparante keten geproduceerd

Albert Heijn en Royal A-ware verduurzamen kaas- en zuivelschap

Een grote groep enthousiaste melkveehouders uit Noord-Nederland levert duurzame melk aan Royal A-ware die voor Albert Heijn de typisch Hollandse zuivelproducten als kaas, melk en yoghurt van het AH Huismerk maakt. Vandaag rolt het eerste pak zuivel van de transparante keten van de band. Vanaf maandag liggen de duurzaam geproduceerde zuivelproducten in alle Albert Heijn winkels.

Om nog beter invulling te kunnen geven aan het verder verduurzamen van het huismerk zuivelschap, sloten Albert Heijn en Royal A-ware vorig jaar een overeenkomst om een duurzamere en transparante productieketen voor zuivelproducten te realiseren. Een groot aantal melkveehouders meldde zich aan die binnen dit concept melk leveren aan Royal A-ware. Die verwerkt op zijn beurt deze melkstroom apart tot kwaliteitsproducten waarvan de herkomst transparant is en die op een duurzamere wijze zijn geproduceerd. Melkveehouders die meedoen aan het programma ontvangen een premie bovenop de A-ware melkprijs. Het doel is om de komende jaren het zuivelassortiment uit deze melkstroom uit te breiden. Dit betekent dat de groep melkveehouders in 2020 verder is uitgebouwd.

Duurzame zuivel AH
Albert Heijn is trots dat zijn AH Goudse kaas en Hollandse zuivel steeds duurzamer wordt. Want duurzamere zuivel is beter voor de koe, de natuur en de boer. Vandaag rolt het eerste pak zuivel uit de transparante keten, geproduceerd in de zuivelfabriek van Royal A-ware in Coevorden, van de band. Jan Anker, CEO van Royal A-Ware overhandigde dit – in het bijzijn van de deelnemende melkveehouders – aan Albert Heijn.

“We zijn in ons hele aanbod aan het kijken hoe we het duurzamer, lekkerder, gezonder en betaalbaarder kunnen maken. Zo hebben we vorig jaar het initiatief genomen om een duurzame, gesloten en daarmee transparantere melkstoom op te zetten voor onze eigen merk zuivelproducten. Samen met onze partners en melkveehouders bieden we vanaf maandag Albert Heijn klanten kwaliteitsproducten, waarvan de herkomst transparant is, met een duurzaam productieproces”, aldus Marit van Egmond, commercieel directeur bij Albert Heijn.

Jan Anker, CEO van Royal A-ware: “Wij zijn er trots op om samen met ketenpartner Albert Heijn deze mijlpaal te kunnen vieren met onze melkveehouders. Deze ontwikkeling past in de strategie van Royal A-ware om samen met onze melkveehouders melkstromen verder te verduurzamen en deze samen met onze ketenpartners tot meerwaarde te brengen in de markt.”

Trotse boeren
Naast Albert Heijn, Royal A-ware en de boeren die trots zijn, krijgen koeien meer rust, licht, lucht, gras en ruimte. Ze kunnen grazen in de wei en ’s winters hebben ze meer ruimte in de stal om te eten en te liggen. Het voer van de koeien komt uit de regio, de boeren gebruiken uitsluitend groene stroom en er is een bijzonder bodemprogramma. Dankzij speciale zaden wordt de biodiversiteit van de bodem bevorderd en ontstaat er een kruidenrijk grasland. Hierdoor wordt de bodem gezonder en veerkrachtiger én zijn er meer weidevogels in de graslanden. Voor dit programma krijgen de boeren een extra vergoeding.

Nieuw assortiment
Vanaf maandag kunnen consumenten kennismaken met het nieuwe assortiment zuivel in alle Albert Heijn winkels.

Rechts: Jan Anker, CEO van Royal A-ware
Links: Henk Sierksma, Sr. Category manager Zuivel en Gekoeld Sap