Zaandam,
19
januari
2022
|
06:55
Europe/Amsterdam

Marktaandeel Albert Heijn in 2021 gegroeid naar 35,9%

Samenvatting
  • Bijna 35% omzetgroei e-commerce, opening 8ste Home Shop Center en groei AH Compact naar 50 steden 
  • Totaal aantal winkels in Nederland en België voorbij de grens van 1.100  
  • Succesvolle introductie van Mijn Albert Heijn Premium: meer dan 300.000 abonnees 
  • Albert Heijn voor het 5e jaar op rij door consumenten verkozen tot duurzaamste supermarktketen van Nederland

Albert Heijn sluit een bijzonder jaar af met een marktaandeel van 35,9% in Nederland (bron: NielsenIQ), een stijging van 0,9%pt ten opzichte van 2020. De sterke stijging van het marktaandeel werd voor 0,2%pt gerealiseerd met de 38 DEEN-winkels die in het najaar zijn omgebouwd naar Albert Heijn-winkels. Ook online boodschappen doen draagt fors bij aan de groei, de omzet van thuisbezorgen is inmiddels circa 10% van de totale omzet. 

Marit van Egmond, algemeen directeur Albert Heijn: “We hebben een uitzonderlijk jaar achter de rug waarin, net als in 2020, onze prioriteit lag bij veilig winkelen en werken. Gelukkig was er ook ruimte voor mooie ontwikkelingen en groei. Ik wil alle collega’s hartelijk danken voor hun inzet en bijdrage aan dit resultaat, dit is echt het resultaat van een enorme teaminspanning.”  

Groei in Nederland en België  
In 2021 voegde Albert Heijn 76 winkels toe aan het netwerk in Nederland en België en groeide daarmee voorbij de 1.100 winkels. Een historisch moment was de overname van DEEN waardoor het winkelnetwerk in Noord-Holland met 38 winkels kon worden uitgebreid. Ook begonnen Albert Heijn en bp de uitrol van Albert Heijn to go naar ruim 100 tankstations en werden, samen met partners Selecta en Albron, meer dan 65 kantoorlocaties voorzien van onbemande modules met lekker to go-assortiment. In Vlaanderen groeide het winkelnetwerk naar 65 winkels en werd de grens van één miljard euro omzet in België doorbroken.   

Meest duurzaam 
In 2021 zette Albert Heijn opnieuw grote stappen op het gebied van duurzaamheid en gezondheid. Zo werd het ‘Beter voor’-programma uitgerold naar alle versketens waardoor nu met meer dan 1.000 boeren en telers transparante afspraken zijn gemaakt over duurzaamheid, dierenwelzijn, innovatie en een gezond verdienvermogen en stapte Albert Heijn over op 100% groene windenergie uit Nederland. Ook was er veel aandacht voor plantaardig eten, zo werd het vegetarisch assortiment verdubbeld. Al deze inspanningen werden opgemerkt door consumenten want voor het 5e jaar op rij werd Albert Heijn in de Sustainable Brand Index door hen verkozen tot de meest duurzame supermarktketen van Nederland.  

Vooruitblik 2022 
“In 2022 gaan we door op de ingeslagen weg”, aldus Van Egmond. “We blijven wekelijks winkels verbouwen naar het nieuwste winkelconcept waarvan we zien dat het heel goed aanslaat bij klanten. De lancering van Mijn Albert Heijn Premium waarmee klanten kunnen kiezen voor nog meer voordeel zoals 10% korting op het biologisch assortiment, smaakt naar meer. En het succes van onze Prijsfavorieten - goedkope topproducten - krijgt ook een vervolg. Daarnaast hebben we veelbelovende plannen die boodschappen doen en koken nog makkelijker en lekkerder maken voor onze klanten.” 

De missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen’ staat in 2022 centraal bij Albert Heijn. Vanuit de overtuiging dat eten en drinken een grote rol speelt in het leven van elke dag: of je nu lekker in je vel wilt zitten, de mooie momenten samen wilt koesteren of de aarde beter wilt achterlaten. De eerste weken van 2022 staan geheel in het teken van een lekkere gezonde start met nieuwe challenges in de gratis AH FoodFirst Leefstijlcoach app voor een gezondere levensstijl en de invoering van het onafhankelijk voedselkeuzelogo Nutri-Score op eigen-merkproducten, de digitale schaplabels en online.