Zaandam,
11
juni
2018
|
06:50
Europe/Amsterdam

Meer inzicht in suiker met nieuw etiket Albert Heijn

Minder suiker in producten en meer informatie voor klanten

Albert Heijn gaat het makkelijker maken minder suiker te eten. De supermarkt haalt één miljard suikerklontjes uit producten en geeft klanten meer inzicht in suiker en andere voedingswaarden met de suikerwijzer in de winkel en een nieuw etiket dat klanten veel meer informatie geeft over de 11.000 eigen merkproducten. Zo kunnen zij op het nieuwe etiket zien hoeveel toegevoegd suiker in het product zit. Vandaag gaan Albert Heijn en het Diabetes Fonds met verschillende partijen uit de voedingsindustrie in gesprek om suikerreductie te versnellen en geeft het Diabetes Fonds het startsein voor de beweging: Het Nieuwe Zoet.

Eén miljard minder suikerklontjes
Minder suiker in producten, dat klinkt eenvoudiger dan het is. Suiker doet niet alleen iets met de smaak, het is ook bepalend voor de structuur, textuur en houdbaarheid van producten. Albert Heijn heeft de afgelopen jaren geleidelijk al veel suiker uit producten gehaald en tegelijkertijd getest of klanten de producten nog lekker vonden. Dit jaar werden onder andere de frisdranken en de pastasauzen aangepakt. De teller staat op ruim 300 miljoen klontjes en de ambitie is één miljard minder suikerklontjes eind 2020. Vanaf vandaag zijn ontbijtgranen van het huismerk in suiker verlaagd en worden vijf nieuwe geroosterde muesli's geïntroduceerd met minder suiker.

Hanneke Dessing, directeur van het Diabetes Fonds: ”Nederlanders krijgen teveel suiker binnen. Dat moet veranderen om de explosieve groei van het aantal mensen met overgewicht en ziektes als diabetes type 2 te stoppen. Supermarkten en de industrie spelen hierin een belangrijke rol. Niet alleen door minder suiker in hun producten te doen, ook door inzicht te geven in de suikerconsumptie en alternatieven te bieden. Daarom zijn we blij dat Albert Heijn samen met ons optrekt en als eerste retailer aansluit bij de nieuwe en inspirerende beweging van het Diabetes Fonds: Het Nieuwe Zoet. We hopen dat nog vele partijen bij ons aansluiten.”

Toegevoegd suiker op etiket
Steeds meer consumenten zijn bewust bezig met hoeveel suiker zij binnenkrijgen. Ze willen niet alleen minder suiker in producten, maar vragen ook meer inzicht in de samenstelling van de producten. Op basis van klantonderzoek ontwikkelde Albert Heijn een nieuw etiket voor de eigen merkproducten dat meer transparantie biedt over het product. Zo wordt naast het totaal aantal gram suiker en zout ook het aantal gram toegevoegd suiker en toegevoegd zout per 100 gram vermeld en geeft het etiket aan hoeveel van de dagbehoefte aan bijvoorbeeld suiker, zout en vet een portie van het product bevat. Verder worden E-nummers niet alleen als nummers vermeld, maar ook uitgeschreven omdat blijkt dat consumenten het vaak niet duidelijk vinden waar deze nummers voor staan. Vandaag liggen de eerste producten met de nieuwe etiketten in de winkel.

Suikercampagne
Suiker is een onderwerp dat de gemoederen flink bezig houdt. Vandaag start de suikercampagne waarin Albert Heijn via verschillende kanalen vertelt over de initiatieven op het gebied van suikerreductie en vragen van klanten over suiker beantwoordt. Het is voor het eerst dat de supermarkt een maatschappelijk thema op deze manier onder de aandacht brengt. Later dit jaar volgen andere onderwerpen zoals verpakkingen.

Suikerreductie per productcategorie

Productcategorie

Aantal suikerklontjes minder (afgerond)

Houdbare pastasauzen

9.000.000

Fruitdranken

103.000.000

Koek

41.000.000

Snacksauzen

1.200.000

Groenteconserven

16.000.000

Ontbijtgranen

88.000.000

Vers bereide maaltijden

4.000.000

Verse pannenkoeken

13.000.000

Zuivel

128.000.000

Siropen

13.000.000