Zaandam,
02
april
2019
|
10:53
Europe/Amsterdam

Pasen 2019: waar haalt Albert Heijn zijn eieren vandaan?

Supermarktketen maakt productieketen eieren volledig transparant voor klanten

Samenvatting

De productieketen van Albert Heijn-eieren met 1 ster van het Beter Leven Keurmerk is vanaf nu volledig inzichtelijk. Op alle eieren staan twee unieke codes. Daarmee kunnen klanten precies achterhalen wanneer het ei is gelegd. Ook vinden ze informatie over de pluimveehouderij, de kippen en de stal. Verder zien ze precies via welk pakstation en welk AH-distributiecentrum het ei bij hun thuis is beland. Albert Heijn en haar pluimveehouders willen zo duidelijkheid verschaffen over de herkomst van de eieren. Die openheid moet klanten meer inzicht geven in alle gezamenlijke inspanningen op het gebied van milieu en dierenwelzijn.

Albert Heijn werkt nauw samen met veertig Nederlandse pluimveehouders aan kwaliteit, duurzaamheid, dierenwelzijn en innovatie. Daarbij is het belangrijk dat de productieketen volledig inzichtelijk is, waardoor de vele miljoenen verkochte eieren per jaar traceerbaar zijn naar de boer. Klanten kunnen dat thuis doen via www.check-je-ei.nl.

Transparantie

Met de toepassing van zogeheten blockchaintechnologie worden alle stappen in de keten vastgelegd, gekoppeld en inzichtelijk gemaakt. Vorig jaar introduceerde Albert Heijn deze methode voor het eerst bij sinaasappelsap van het eigen merk.

Productieketen

Linda en Anne van Lith zijn pluimveehouders in De Heen (NB). Zij leveren exclusief aan Albert Heijn. “De afstand tussen boer en consument is steeds groter geworden afgelopen decennia. Er zijn nog maar weinig mensen die een boer als buurman of in de familie hebben. Als we zo iemand kunnen informeren wat er nou in dat eierdoosje zit, kunnen we mensen een zetje in de goede richting geven”, aldus de zussen.

Twee andere belangrijke partners in de productieketen van eieren zijn Gebr. Van Beek in Wehl en Interovo Egg Group in Ochten. In de verpakkingsstations van beide bedrijven worden alle eieren gesorteerd, gecontroleerd en zorgvuldig verpakt voor transport naar het distributiecentrum van Albert Heijn, en van daaruit naar de winkels.

Iedere dag zorgen we ervoor dat miljoenen klanten lekker, gezond en duurzaam eten en drinken. Dat is een grote verantwoordelijk. Daarom levert Albert Heijn een actieve bijdrage aan maatschappelijke thema’s als voedselveiligheid, milieu, voedselverspilling en gezondheid.
Anita Scholte op Reimer, directeur Kwaliteit & Duurzaamheid bij Albert Heijn
We willen precies weten waar verse producten vandaan komen. Alleen dan weten we zeker dat het is geproduceerd met respect voor mens, dier en milieu. Dat laten we graag zien aan onze klanten. Niet voor niets is het onze ambitie om uiterlijk in 2025 al onze versketens volledig transparant te maken.
Anita Scholte op Reimer, directeur Kwaliteit & Duurzaamheid bij Albert Heijn

Blockchain

Bij de reis van eieren van pluimveehouder via verpakkingsstation naar distributiecentrum, maken Albert Heijn en haar partners gebruik van blockchaintechnologie. Daarmee wordt in een decentrale ‘gedistribueerde’ database afzonderlijk blokjes informatie toegevoegd over elke productiestap. De blockchain voor de eierketen van Albert Heijn is ontwikkeld met technologiepartner Supply Chain Information Management (SIM).

We zorgen ervoor dat alle informatie in een productieketen beschikbaar is, zodat duidelijk is waar, onder welke omstandigheden en door wie de producten zijn gemaakt. En vooral dat deze informatie te vertrouwen is. Met onze technologie hebben consumenten nu ook meer achtergrondinformatie beschikbaar over de boeren, het milieu en de dieren achter de eieren die ze willen kopen. Wij zetten ons in om zoveel mogelijk ketens voor Albert Heijn inzichtelijk te maken.
Leontien Hasselman-Plugge, CEO Supply Chain Information Management