download
Zaandam,
20
september
2018
|
06:00
Europe/Amsterdam

Albert Heijn en Refresco maken sinaasappelsapketen transparant

Consumenten kunnen de route van sinaasappelsap volgen door blockchain

Albert Heijn en Refresco hebben met blockchaintechnologie de productieketen van het Albert Heijn eigen merk houdbare sinaasappelsap inzichtelijk gemaakt. Refresco is leverancier van dit sap, dat afkomstig is van Louis Dreyfus Company (LDC Juice). Nog nooit eerder konden consumenten de keten van een product als sinaasappelsap op deze manier volgen. Via een QR-code op de verpakking zien ze welke route de fles sinaasappelsap aflegt tot die in het schap staat. Met deze volledige traceerbaarheid wordt de volgende stap gezet in transparantie voor consumenten.

Marit van Egmond, commercieel directeur Albert Heijn: ‘Dagelijks voorzien wij miljoenen klanten van lekker eten en drinken. Dat is een grote verantwoordelijkheid, waarbij we een actieve bijdrage willen leveren aan de thema’s die om ons heen spelen. We maken onze producten gezonder, werken aan het verminderen van voedselverspilling en kijken hoe we onze impact op het milieu kunnen beperken. Transparantie in de keten wordt steeds belangrijker. Wij kennen alle stappen die onze producten in de keten doorlopen om er zeker van te zijn dat ze geproduceerd worden met respect voor mens, dier en milieu. Die stappen willen we ook aan onze klanten laten zien, open en transparant’.

Albert Heijn heeft voor zijn 11.000 eigenmerk-producten jarenlange samenwerkingen met vaste telers en leveranciers. In sommige gevallen kan het productieproces relatief eenvoudig inzichtelijk gemaakt worden, bijvoorbeeld bij groente- en fruit uit Nederland. Voor andere producten is het moeilijker omdat ze een langere keten hebben of uit meerdere ingrediënten bestaan. Door middel van blockchain, een technologie die elke stap in de keten vastlegt, is het mogelijk klanten te laten zien hoe en door wie deze producten gemaakt worden.

Albert Heijn en Refresco zetten blockchain voor het eerst in bij AH houdbare sinaasappelsap. De gegevens van de verschillende stappen in de productieketen zijn gekoppeld en inzichtelijk gemaakt. De blockchain is ontwikkeld in samenwerking met technologiepartner Supply Chain Information Management (SIM), de expert die met onderzoek, data en technologie volledig en continu inzicht in ketens mogelijk maakt.

Sappige details
Klanten kunnen via een QR-code op de verpakking de hele route volgen die hun sinaasappelsap aflegt voordat die in hun winkelmandje belandt. Het begint bij de sinaasappelboomgaarden van LDC Juice in Brazilië waar de vruchten geoogst worden. Daar wordt onder andere vastgelegd welke keurmerken de telers hebben voor voedselveiligheid en duurzaamheid. De blockchain bevat ook informatie over de sinaasappelen zelf, zoals de plukperiode en zoetheidsgraad. Zo kunnen klanten de details in de keten bekijken en zelfs een compliment sturen naar de telers met de functionaliteit ‘Like2Farmer’.

Maarten Kusters, Managing Director Refresco Benelux: ‘Dit is een unieke manier om de teler, verwerker, bottelaar, retailer en consument samen te brengen en het hele proces van totstandkoming van vruchtensap inzichtelijk te maken. We zijn verheugd dat we als partner van Albert Heijn een bijdrage kunnen leveren aan dit traject. Als grootste onafhankelijke producent van sappen en frisdranken zet Refresco zich in voor een duurzame vruchtensapsector. Vorig jaar hebben wij het Sustainable Juice Covenant opgericht, samen met enkele andere branchepartijen. Ons doel is om in 2030 100% duurzaam sap te verwerken in de vruchtensapproducten van onze klanten.’

Murilo Parada, Hoofd van LDC’s Juice Platform: ‘Dit project is een geweldige kans voor LDC Juice om de vele stappen in de productie van vruchtensap op een transparante manier te tonen. Door de details inzichtelijk te maken, van boomgaard tot fles, begrijpen consumenten hoe de duurzame sapketen bij LDC in elkaar zit. LDC heeft de eerste blockchain voor handel in landbouwproducten afgerond in januari 2018 en is overtuigd van de enorme mogelijkheden die het gebruik van deze technologie biedt om digitale transformatie mogelijk te maken.’

Rainforest Alliance certificering
Alle sinaasappelboomgaarden van LDC Juice in Brazilië waar sinaasappelen geteeld worden voor AH houdbare sinaasappelsap zijn Rainforest Alliance gecertificeerd. Deze boerderijen helpen onder andere de natuur te beschermen en dragen positief bij aan betere werk- en leefomstandigheden voor boeren en hun families.

Han de Groot, CEO Rainforest Alliance: ‘We feliciteren Albert Heijn met de lancering van sinaasappelsap waarvoor Rainforest Alliance gecertificeerde sinaasappelen zijn verbouwd. Het is mooi dat zoveel consumenten kunnen genieten van sinaasappelsap die bijdraagt aan het verbeteren van het milieu en de toekomst van sinaasappelboeren en hun families. Steeds meer consumenten willen weten waar hun voedsel vandaan komt en hoe het gemaakt is dus het is geweldig dat klanten de route van hun sinaasappelsap kunnen volgen. Wij moedigen andere partijen aan dit voorbeeld te volgen.’

-einde bericht-

Wilt u een kijkje nemen in de blockchain van AH sinaasappelsap? Dat kan door naar ah.nl/blockchain te gaan en de volgende L-code in te vullen: 1748815

 

Boilerplate

Over Refresco
De Refresco Group is ‘s werelds grootste onafhankelijke producent van frisdranken en vruchtensappen. Met productie in Europa en Noord Amerika en onze wereldwijde inkoop samen met lokale R&D kennis biedt Refresco een vrijwel oneindige variatie aan producten die worden gemaakt naar klantenspecificaties en -eisen. In aanvulling op de efficiency van onze productieprocessen kunnen we klanten ook supply chain oplossingen bieden – van planning en inkoop van grondstoffen en verpakkingen, tot warehousing en transport. Refresco Benelux is de businessunit waar de productie plaatsvindt voor vooraanstaande retailers in Nederland en België en nationale en internationale A-merken.

Over Louis Dreyfus Company
Louis Dreyfus Company is toonaangevend in de verhandeling en verwerking van agrarische goederen. We maken optimaal gebruik van ons wereldwijde bereik en uitgebreide productienetwerk om onze klanten over de hele wereld te bedienen, door de juiste producten te leveren op de juiste locatie, op het juiste moment - veilig, verantwoord en betrouwbaar. Onze activiteiten bestrijken de complete waardeketen, van boer tot bord, over een breed scala van bedrijfsonderdelen (platformen). Ons portfolio is sinds 1851 uitgegroeid tot oliehoudende zaden, granen, vracht, wereldmarkten, koffie, katoen, suiker, rijst, zuivel en sappen. Wij helpen jaarlijks zo'n 500 miljoen mensen te voeden en te kleden door ca. 81 miljoen ton producten te produceren, te verwerken en te vervoeren. Louis Dreyfus Company - een matrixorganisatie van 6 geografische regio's en 10 platformen - is actief in meer dan 100 landen en heeft wereldwijd ca. 19 000 werknemers.

Onze sappentak (LDC Juice) is een van 's werelds grootste verwerkers en handelaren van citrussappen (sinaasappelen, pompelmoezen, citroenen en limoenen). Deze zijn deels afkomstig van onze eigen 30.000 hectare aan citrusgaarden in Brazilië. Louis Dreyfus Company is al ruim 30 jaar actief in de sappensector en beschouwt duurzaamheid als een hoeksteen van onze sapproductie.

Ga voor meer informatie naar www.ldc.com en volg ons op LinkedIn

Over SIM
De blockchain is ontwikkeld in samenwerking met technologiepartner Supply Chain Information Management (SIM). Hun kennis over risico’s in ketens, gecombineerd met data verificatie en technologie levert betrouwbare data van producten, leveranciers en hun ketens. Deze data gebruiken SIM’s klanten om aan hun merk meer waarde toe te voegen, efficiënter in te kopen en risico’s structureel te managen. www.simsupplychain.com

Over de Rainforest Alliance
De Rainforest Alliance is een internationale non-profitorganisatie die werkt aan het creëren van een wereld waarin mensen en natuur gezamenlijk floreren door biodiversiteit en natuurlijke hulpbronnen te behouden en zorg te dragen voor een duurzaam levensonderhoud. De Rainforest Alliance is opgericht in 1987 en richt zich op creatieve, pragmatische samenwerking met boswachters, boeren, bedrijven en werknemers om de planeet opnieuw in balans te brengen door landgebruik, handelspraktijken en consumentengedrag te transformeren. Ga voor meer informatie naar www.rainforest-alliance.org.

Over Albert Heijn
Al 130 jaar is Albert Heijn de supermarkt van en voor ons allemaal. Als oudste nog bestaande supermarktketen van Nederland vullen we dagelijks zo'n vijf miljoen borden. Met meer dan 100.000 werknemers nemen we die grote verantwoordelijkheid en zorgen we ervoor dat de klant altijd lekkere, gezonde, duurzame en betaalbare producten in onze winkelschappen vindt.