Zaandam,
24
augustus
2020
|
14:59
Europe/Amsterdam

Albert Heijn en de Voedselbank organiseren grote inzamelingsactie gericht op het ontbijt

De voedselbanken constateren dat 37% van de gebruikers van voedselhulp in Nederland kind is. Door corona en als gevolg daarvan een economische krimp, is het aantal klanten van de voedselbanken gestegen met 8,5%. De verwachting is dat dit aantal het komende jaar flink verder oploopt. Achter deze toename zit ook een grote groep kinderen. Speciaal voor deze kinderen, is deze week een grote landelijke actie georganiseerd in samenwerking met de Voedselbank, gericht op het ontbijt. Geen enkel kind zou immers met een lege maag naar school mogen gaan. De eerste ontbijtdonatie werd vandaag in ontvangst genomen door voormalig profvoetballer Danny Blind, ambassadeur van de Voedselbank.

Vanaf vandaag tot en met zaterdag 29 augustus kunnen klanten in ruim 400 winkels van Albert Heijn, verspreid over heel Nederland, ontbijtproducten doneren aan de lokale voedselbanken. Deze ontbijtproducten zijn speciaal geselecteerd en staan bij elkaar gegroepeerd in de winkel, zodat het makkelijk is voor klanten om de producten uit te zoeken. Alle producten zijn gericht op een voedzaam ontbijt voor gezinnen met kinderen. Deze week is gekozen, omdat de scholen weer begonnen zijn. Een mooi moment om gezinnen die het moeilijk hebben te helpen met het aanvullen van de voorraadkast.

Danny Blind, ambassadeur van Voedselbanken Nederland: “Ik vind het fantastisch dat vaste partner Albert Heijn zich al jaren inzet voor de voedselbanken. Ook deze ontbijtactie is heel erg belangrijk. Als sporter weet ik natuurlijk dat voeding, gezondheid en het “goed in je vel zitten” hand in hand gaan. Mooi om het startschot te kunnen geven van deze landelijke actie. Het zou natuurlijk fantastisch zijn als we deze week veel ontbijtproducten inzamelen voor gezinnen die klant zijn van de Voedselbank!”

Albert Heijn en Voedselbanken Nederland
Albert Heijn en Voedselbanken Nederland werken al jaren nauw samen. Albert Heijn doneert jaarlijks ruim 4,3 miljoen producten aan de voedselbanken en deelt veel kennis en informatie over bijvoorbeeld logistiek en bestelsystemen. Daarnaast stelt Albert Heijn zijn landelijke winkelnetwerk beschikbaar om lokale inzamelingsacties te organiseren.

Online donatieknop op ah.nl
Albert Heijn heeft onlangs als eerste grote partij in Nederland een online donatieknop geïntroduceerd. Op ah.nl kunnen klanten bij een online bestelling ervoor kiezen een financiële bijdrage te geven aan de voedselbank. Dit bedrag kan 1,-, 2,50 of 5,- euro zijn. Mede door de opbrengst van deze donaties, is Voedselbanken Nederland in staat om de operationele en logistieke kosten te financieren.