Zaandam,
28
mei
2019
|
11:23
Europe/Amsterdam

Albert Heijn pleit voor landelijke invoering voedselkeuzelogo Nutri-score

  • Albert Heijn is voorstander van het voedselkeuzelogo Nutri-score. Dit logo geeft in één oogopslag met een kleur en lettercode aan welke producten binnen een productgroep gezonder zijn dan andere.
  • Bij de invoering zijn een breed draagvlak en landelijke invoering belangrijk. Dit maakt het voor alle consumenten makkelijker de gezonde keuze te maken.
  • Tussen 8 oktober en 17 november kunnen consumenten Nutri-Score zelf ervaren bij een winkel van Albert Heijn in Den Haag (zie kader).

Albert Heijn begon vorig jaar al met het aanjagen van de introductie van Nutri-score in Nederland na positieve ervaringen van zusterbedrijf Delhaize in België. Ook andere partijen, waaronder het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel, hebben een voorkeur uitgesproken voor Nutri-score. In november 2018 diende Albert Heijn daarom een verzoek in tot goedkeuring van Nutri-score bij de staatssecretaris van VWS.

Anita Scholte op Reimer, hoofd kwaliteit en duurzaamheid bij Albert Heijn: ‘Sinds de afschaffing van het Vinkje mist een helder voedselkeuzelogo waarmee klanten geholpen worden als ze bij het schap staan. Albert Heijn heeft diverse systemen bekeken en is voorstander van het Franse Nutri-score. Dit logo informeert klanten op een gedegen, duidelijke en volledige manier in één oogopslag over de nutritionele waarden van het product. Het zou mooi zijn als Nutri-score zowel door de overheid, het bedrijfsleven en andere betrokken organisaties wordt omarmd zodat het voor alle consumenten in Nederland een stuk makkelijker wordt de gezonde keuze te maken.’

Albert Heijn vult dagelijks zo’n vijf miljoen borden in Nederland en wil klanten graag helpen bij het maken van een gezondere keuze. Dat doet de supermarkt met een groot assortiment verse producten, het continu verbeteren van receptuur door de reductie van suiker, zout en verzadigd vet, met informatie over gezondere keuzes en door inspiratie te bieden voor een actievere leefstijl.

Boilerplate

Praktijkproef Nutri-Score bij Albert Heijn (update 8 oktober 2019)

Consumenten die zelf willen ervaren hoe voedselkeuzelogo Nutri-Score werkt, kunnen tussen 8 oktober en 17 november terecht bij een filiaal van Albert Heijn in Den Haag (Torenstraat 27). In deze winkel zal een deel van het assortiment voorzien zijn van Nutri-Score, zodat consumenten in één oogopslag een realistisch beeld krijgen van de voedingswaarde van een product.

Onderzoek Consumentenbond

Uit nieuwe onderzoeken van de Consumentenbond blijk dat consumenten Nutri-Score willen. De bond vroeg ruim 1.000 consumenten naar hun mening over Nutri-Score. 76% van de ondervraagden is het (helemaal) eens met de stelling ‘Het is een goede zaak als Nutri-Score op producten wordt vermeld’, slechts 5% is het hier (helemaal) niet mee eens.