16
april
2024
|
07:00
Europe/Amsterdam

Albert Heijn presenteert voor de zevende keer duurzaamheidsverslag

2023: grote stappen op energietransitie, verpakkingen en gezonder assortiment; nieuwe initiatieven op CO2e-reductie

Samenvatting

Vandaag publiceert Albert Heijn het duurzaamheidsverslag over 2023. Ook het afgelopen jaar heeft de supermarkt weer veel nieuwe stappen gezet om de missie ‘Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.’ te realiseren. In het verslag ‘De wereld van Albert Heijn’ wordt teruggeblikt op de resultaten én activiteiten van 2023. Albert Heijn lanceert daarnaast tal van nieuwe initiatieven, zo is het de eerste supermarkt die informatie over de CO2e-uitstoot of de inschatting hiervan op eigenmerkproducten en op recepten plaatst om klimaatbewuster kiezen en koken makkelijker te maken via Allerhande & AH app.

“Met trots kijk ik in dit verslag terug op de voortgang die we samen het afgelopen jaar weer hebben gemaakt door de vele initiatieven gedreven vanuit onze missie. Deze stappen, zowel groot als klein, dragen bij aan de beweging naar een gezonde, sociale en duurzame samenleving. Dit duurzaamheidsverslag geeft naast de resultaten ook transparant de voortgang weer op onze ambities. En het is bovendien een mooie weergave van onze voortdurende inzet om de impact op de planeet te verminderen en klanten te helpen met een gezondere en duurzamere levensstijl. Het is wat mij betreft ook een uitnodiging om samen met leveranciers en andere partners in de hele keten door te gaan en komend jaar weer nieuwe stappen te zetten in deze reis. Een reis die overigens nooit af is. ” aldus Marit van Egmond, CEO bij Albert Heijn.

Het volledige duurzaamheidsverslag staat online en geeft een overzicht van de activiteiten en resultaten die Albert Heijn vorig jaar heeft ondernomen om de missie te realiseren. Een aantal belangrijke stappen die Albert Heijn heeft gezet: 

  • Verpakkingen: In 2023 realiseerde Albert Heijn een verdere reductie van 5,9 miljoen kilogram aan verpakkingsmateriaal. Inmiddels is er in totaal 20 miljoen kilogram ten opzichte van 2018 bespaard. Een mijlpaal die twee jaar eerder behaald dan aanvankelijk beoogd.  
  • Plantaardig: Albert Heijn introduceerde een nieuw plantaardig eigenmerkassortiment AH Terra met inmiddels 250 artikelen (april 2024), om de eiwittransitie te versnellen en de plantaardige keuze voor klanten nog makkelijker te maken. Albert Heijn heeft de ambitie dat in 2025 50% van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong is en in 2030 60%.  
  • Nutri-Score A/B: Het aandeel gezondere eigenmerk verkopen met een Nutri-Score A/B steeg naar 55,7%. Door in te zetten op de betaalbaarheid van groente en fruit en het aanbod van volkoren producten stevig uit te breiden en in prijs te verlagen.  
  • CO2e: Albert Heijn bezorgt en bevoorraadt 100% elektrisch in het centrum van Den Haag, Rotterdam, Amsterdam en Utrecht. Voor het reduceren van de CO2e-uitstoot gaat Albert Heijn voor 100% zero-emissie transport in 2030. Daarnaast zet de supermarkt grote stappen op het gebied van circulair verbouwen en energiebesparing. 
  • Voedselbanken Nederland: Opnieuw is Albert Heijn de grootste donateur van Voedselbanken Nederland met meer dan 4 miljoen gedoneerde producten. Daarnaast organiseerde de supermarkt samen met Voedselbanken Nederland de belangrijke inzamelingsactie ‘Op een lege maag kun je niet leren’ gericht op het bestrijden van voedselarmoede bij kinderen. 

Nieuwe initiatieven Albert Heijn 2024 
Albert Heijn heeft al geruime tijd heldere klimaatdoelstellingen; in 2030 45% minder CO2e-uitstoot van land tot klant en voor 2050 een CO2e-uitstoot van Net Zero. Naast de vele initiatieven die al lopen in de keten ten aanzien van scope 3 Co2e reductie, lanceert Albert Heijn nu verschillende nieuwe initiatieven om ook klanten actief te betrekken en te inspireren om bewuste en duurzamere keuzes te maken: 

  • Albert Heijn vermeldt C02e-uitstoot op eigenmerkproducten en recepten 

Om klanten te helpen duurzamere keuzes te maken introduceert de supermarkt als eerste in Nederland informatie over de CO2e-uitstoot of een inschatting daarvan op eigenmerkproducten en recepten. Dit wordt duidelijk zichtbaar met helder een logo op de verpakking en bij recepten in de Allerhande en in de AH app. Lees hier meer.   

  • Nieuw in het assortiment: hamburgers met lagere CO2e-uitstoot 

Albert Heijn introduceert nieuwe, lekkere half-om-halfproducten bestaande uit een combinatie van kip en rundvlees en daarnaast producten met toegevoegd rundereiwit. Deze producten hebben beide een lagere CO2e-uitstoot per kg. Lees hier meer.    

  • Introductie duurzamere huishoudelijke en persoonlijke verzorgingsproducten   

Albert Heijn zet in op de verdere verduurzaming van eigenmerkproducten in het persoonlijke verzorging én schoonmaak-assortiment, waardoor onder meer duurzamer wassen thuis een koud kunstje wordt. Denk aan; ultra geconcentreerde wasmiddelen in kleinere flessen, speciale wasmiddelen die al goed wassen bij 20 graden, microplasticvrije douchegel en shampoo, en verschillende navulverpakkingen. Lees hier meer. En in een speciale uitgave van het magazine ‘Schoon’ is nog meer informatie te vinden.   

 

-einde bericht-