Zaandam,
18
april
2019
|
09:11
Europe/Amsterdam

Albert Heijn voor 3e jaar op rij meest duurzame supermarktketen van Nederland

Gezonde voeding, ketentransparantie, voedselverspilling en verpakkingen centraal in Albert Heijn Duurzaamheidsverslag 2018

Samenvatting

Voor de derde keer op rij hebben consumenten Albert Heijn uitgeroepen tot meest duurzame supermarkt van Nederland. Dit werd bekendgemaakt tijdens de uitreiking van de Sustainable Brand Awards 2019 in Amsterdam. De prijs is gebaseerd op de Sustainable Brand Index, een jaarlijks onderzoek onder Nederlandse consumenten naar hun perceptie van de duurzaamheid van bekende merken in Nederland. 

CEO Marit van Egmond van Albert Heijn voelde zich namens de supermarktketen vereerd om voor de derde keer op rij deze prijs te winnen:

We zetten ons al jaren in voor mens, dier en milieu. Dat doen we samen met onze telers en boeren, leveranciers en overige partners. Gelukkig worden onze inspanningen opnieuw herkend.
CEO Marit van Egmond van Albert Heijn

Duurzame dilemma’s

In 2018 maakte Albert Heijn belangrijke stappen op verschillende aandachtsgebieden: reductie van (plastic) verpakkingsmaterialen, tegengaan van voedselverspilling en inzicht bieden in de herkomst van producten. CEO Van Egmond is trots op alle stappen, ondanks verschillende dilemma’s.

Wat goed is voor het milieu, is niet automatisch goed voor dierenwelzijn. En willen we voedselverspilling tegengaan, dan gebruiken we vaak wat meer verpakkingsmateriaal. Dat zijn lastige afwegingen. Daarom delen we deze dilemma’s met onze klanten, stakeholders, partners en medewerkers. Juist met open dialoog kunnen we de wereld elke dag een stap beter maken
CEO Marit van Egmond van Albert Heijn

Albert Heijn duurzaamheidsverslag

Vandaag publiceert Albert Heijn zijn duurzaamheidsverslag over 2018 waarin vele activiteiten en resultaten van het afgelopen jaar staan vermeld. De volgende projecten zijn enkele mijlpalen:

  • Alle eieren van Albert Heijn hebben minimaal 1 ster van het Beter Leven-Keurmerk. Daarnaast is de productieketen van Albert Heijn-eieren inmiddels volledig inzichtelijk gemaakt, zodat klanten precies kunnen achterhalen waar en wanneer het ei is gelegd. Verder zien ze precies via welk pakstation en welk AH-distributiecentrum het ei bij hen thuis is beland. Meer info >
  • Ook heeft Albert Heijn in 2018 een duurzamere en transparante productieketen voor zuivelproducten van het huismerk gerealiseerd. Deelnemende melkveehouders ontvangen een premie bovenop de reguliere melkprijs. Het doel is om de komende jaren dit duurzame zuivelassortiment uit te breiden. Meer info >
  • Albert Heijn, Natuurmonumenten en de vaste aardappeltelers van Albert Heijn hebben een samenwerkingsovereenkomst om biodiversiteit te bevorderen. Zo worden akkerranden ingezaaid met bloemen en kruiden, om insecten en vogels te trekken. Meer info >
  • Daarnaast is Albert Heijn twee jaar geleden een samenwerking gestart met Natuur & Milieu. Waar mogelijk gebruikt Albert Heijn alternatieve teeltmethoden met minder of zonder schadelijke bestrijdingsmiddelen, waardoor de groente- en fruitproductie duurzamer wordt. Meer info >
  • Albert Heijn heeft zich eind 2018 met zijn chocolademerk Delicata als eerste aangesloten bij het nieuwe open source platform ‘Tony’s Open Chain’. De supermarktketen koopt voor Delicata voortaan cacao in volgens de vijf samenwerkingsprincipes van Tony’s Chocolonely. Met deze werkwijze is een leefbaar inkomen mogelijk voor cacaoboeren in Ghana en Ivoorkust. De eerste duurzame Delicata-chocoladerepen liggen inmiddels in de winkels en zijn herkenbaar aan de gele button met de tekst ‘Samen maken we chocolade 100% slaafvrij’. Meer info >

 

Een uitgebreid overzicht van alle activiteiten staat in het AH Duurzaamheidsverslag 2018.

Vooruitkijken

Albert Heijn kijkt alweer vooruit, zegt Van Egmond:

We zitten niet stil. Ook in 2019 pakken we met alle AH-ers met veel energie door op duurzame thema’s als milieu, gezondheid, eerlijke producten, dierenwelzijn en lokale betrokkenheid. Zo bieden we alle ingrediënten voor een beter leven, voor iedereen.
CEO Marit van Egmond van Albert Heijn